vrijdag 6 januari 2017

In de herhaling 10: Knapperige ontbijtbroodjes ( met of zonder stoom? )

De foto's van deze broodjes die wij vanochtend aten, zijn niet optimaal door het slechte licht. Toch wil ik deze broodjes laten zien. Ik bakte ze lang geleden  Knapperige ontbijtbroodjes en daarna raakte ze in de vergetelheid. Ze zijn echter de moeite waard eens te proberen. Je moet ze wel direct uit de oven eten, dan zijn ze lekker knapperig.

In werkelijkheid zijn ze iets donkerder van kleur

Ik heb het recept van de vorige keer genomen maar de samenstelling en werkwijze iets aangepast.

Voor de poolish gebruikte ik het volgende:


  • 100 gr tarwebloem;
  • 100 gr water;
  • 0,2 gr instantgist.

Ik liet deze 8 uur staan op kamertemperatuur en toen was hij klaar ( met bubbels en een heel klein beetje ingezakt ).



Ik gebruikte ditmaal een combinatie van tarwebloem en lemairemeel en in plaats van moutpoeder voegde ik 15 gram honing toe.

De werkwijze was grotendeel hetzelfde. Ik verdeelde het deeg echter in 14 bolletjes van 80 gr en bakte de bolletjes zonder stoom.



Het resultaat: een lekker knapperig ontbijtbroodje dat je vers moet eten.

Gebakken zonder stoom zijn ze even knapperig als gebakken met stoom.
De volgende keer neem ik toch weer alleen tarwebloem. De moutpoeder miste ik niet. Het voordeel van deze broodjes is dat ze 's ochtends snel klaar zijn.

                                                                   ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen