zaterdag 28 januari 2017

Desem Melkwit

Volgen jullie ook de uitzendingen van BROOD met Robert van Beckhoven? De eerste uitzending vond ik een beetje tegenvallen. Toch bakte ik naar aanleiding ervan 2 nieuwe broden. Dit is er een van: Desem witbrood met melk. Het andere recept volgt later.

Voordat ik dit recept geef, even het volgende:

Ik heb een Facebook pagina aangemaakt voor Marions Kitchen Stories. In de toekomst ga ik daar mijn broden plaatsen, het gebak dat ik bak en mijn kennis aanbieden. Na bijna 4 jaar alles gratis gedeeld te hebben, ga ik een beetje commercieel. Hoe dat precies vorm krijgt, weet ik nog niet.
Ik stel het zeer op prijs als jullie mijn pagina LIKEN.




Wat heb je nodig voor 2 broden:


Deegtemperatuur 27⁰C; rijstemperatuur 28⁰C


  • Het desem;
  • 700 gr tarwebloem;
  • 14 gr bakkerszout;
  • 385 gr water;
  • 30 gr melkpoeder ( halfvolle of volle );
  • 4 gr instantgist of 10 gr verse gist;
  • 8 gr lecithine ( optioneel );
  • Snufje vitamine C ( optioneel 

De dag voor het bakken:

Ververs in de loop van de dag je desem.  Maak als volgt het desem voor je brood:

  • 10 gr tarwedesem;
  • 10 gr roggedesem;
  • 100 gr tarwebloem;
  • 100 gr water.


Meng de desem soorten ( rond 20.00 u ) met de bloem en het water, dek af en laat staan op kamertemperatuur ( ± 12 - 14 uur ). Als je maar een soort desem hebt, neem je daar 20 gr van.

Bakkersformule

De dag van het bakken:


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten op lage stand;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het geheel tot een soepel deeg in 8 minuten;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op je werkplek;
  • Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom en dek die af;
  • Zeg het deeg te rijzen gedurende 60 minuten;
  • Neem het deeg uit de kom en verdeel het in 2 gelijke stukken;
  • Vorm er langwerpige broden van en leg ze in met bloem bestrooide rijsmandjes ( naad naar boven );
  • Laat het deeg vervolgens nog 55 - 60 minuten te rijzen ( afgedekt ).





Bakken

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C met de bakplaat erin;
  • Stort de broden op een inschieter, snijd ze in met een ingevet lame en schiet ze in de oven;
  • Verlaag direct de temperatuur naar 200⁰C en bak hierop 10 minuten;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak nog circa 20 – 25 minuten;
  • Laat de broden nog 5 minuten staan in de dichte oven.

Het is heerlijk zacht brood geworden. Beetje boter erop en wat hagelslag en genieten maar!

                                                            ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen