vrijdag 20 januari 2017

Bresiliennetaart

Van deze taart had ik nog nooit gehoord. Ik kwam hem tegen op het internet en hij zag er zo aantrekkelijk uit, dat ik hem moest proberen. Ik heb een vlaaivorm gebruikt maar de volgende keer bak ik hem in een springvorm om te voorkomen dat het deeg over de vorm heen loopt. Ik heb het recept daarop aangepast.


Wat heb je nodig?

Ingrediënten voor een springvorm of vlaaivorm van Ø 29 cm

  • 160 gr zelfrijzend bakmeel;
  • 130 gr suiker;
  • 20 gr vanillesuiker;
  • 800 gr volle melk;
  • 125 gr eidooier ( ± 6 – 7 eieren );
  • 250 gr eiwit;
  • 30 gr vanille-extract.

Overige ingrediënten:

  • 400 gr slagroom;
  • 45 gr suiker;
  • Snufje zout.
En:

  • 65 gr suiker;
  • 95 gr blanke hazelnoten;
  • 60 gr blanke amandelen;
  • Snufje zout;
  • 15 gr roomboter;
  • 15 gr water.

En hoe maak je hem?


Werkwijze voor de taart:

  • Zeef de bloem en zet apart;
  • Klop de suiker met de eidooiers schuimig met de handmixer;
  • Klopt intussen de eiwitten stijf in de keukenmachine;
  • Voeg voorzichtig, al kloppend, de melk en het vanille-extract toe;
  • Voeg dan de bloem toe en klop nog heel even;
  • Spatel het stijve eiwit door het mengsel;
  • Vet de vorm in en ze bestrooi die met bloem;
  • Schenk het deeg in de vorm.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 160⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Zet de taart in de warme oven en bak ze in ± 40 minuten gaar. Als de taart bovenop te bruin wordt, verlaag je de temperatuur naar 140⁰C;
  • De taart is gaar als een prikker er schoon uitkomt.

Waarschijnlijk kun je Bresilienne nootjes kopen, maar ik maakte ze zelf. Dat doe je als volgt:


  • Bak de noten in de oven bruin op een bakplaat ( belegd met bakpapier ) gedurende 8 - 10 minuten ( boven- en onderwarmte 170⁰C - 180⁰C );
  • Doe de suiker en het water in een pannetje en zet dit op een laag vuurtje;
  • Na 2-3 minuten smelt de suiker;
  • Roer met een pollepel door zodat de suiker niet aanbrandt;
  • Na 5 minuten begint de suiker bruin te worden en bubbelt hij een beetje;
  • Voeg de roomboter toe en roer goed door ( pas op: kan schuimen! )
  • Schep de noten in het mengsel en roer nogmaals goed door;
  • Neem de pan van het vuur en roer nog even;
  • Stort dan het notenmengsel op een siliconen bakmat of bakplaat belegd met bakpapier;
  • Als de noten zijn afgekoeld maal of hak je ze fijn.



Opmaken van de taart:

  • Klop de slagroom met de suiker en een snufje zout stijf;
  • Verdeel de slagroom over de taart;
  • Bestrooi de taart met de nootjes.

Ik heb de nootjes gedeeltelijk gemalen en gedeeltelijk klein gehakt. Wat ik over heb, bewaar ik in een plastic bakje in de koelkast. Ze zijn heerlijk op het ijs of een ander toetje.
De hoeveelheid slagroom kun je aanpassen, een dikkere laag mag ook.
En de smaak? Heerlijk!

                                                              Marionskitchenstories

Bron: Sonja Fierens


2 opmerkingen: