zaterdag 17 december 2016

Fijne Feestdagen toegewenst en een heerlijk Kerstbrood

Afgelopen week heb ik afscheid genomen als beheerder van mijn Facebookgroep Thuis Brood Bakken. Niet omdat ik het niet leuk meer vond, maar omdat ik wat meer tijd wil hebben voor 'andere dingen'. Gelukkig heb ik twee nieuwe beheersters gevonden en blijft de groep bestaan.

Natuurlijk blijf ik bakken en 'posten'. In de groep en op mijn eigen Facebookpagina. Brood en gebak vooral en interessante dingen die me bezig houden. En hier natuurlijk.

Ik wens jullie hele fijne Feestdagen toe en als je nog tijd over hebt, bak dan dit heerlijk brood.



Wat heb je nodig voor 2 grote broden?

Deegtemperatuur: 24⁰C; rijstemperatuur: 26⁰C

  • 750 gr tarwebloem;
  • 250 gr Farina di Frumento Tenero Tipo 00 ( pizzabloem );
  • 400 gr volle melk;
  • 250 gr water;
  • 16 gr instantgist of 40 gr verse gist;
  • 15 ml vanille extract;
  • 2 ml oranjebloesem extract;
  • 18 gram bakkerszout;
  • 80 gram ongezouten zachte roomboter;
  • 10 gr lecithine;
  • Snufje vitamine C;
  • 270 gr ongewelde rozijnen en krenten;
  • 80 gr gekonfijte sinaasappelschilletjes;
  • 130 gr abrikozen;
  • 400 gr amandelspijs;
  • Amandelschaafsel voor bovenop.


Hoe ik mijn amandelspijs maak, vind je hier: Zelf amandelspijs maken



En hoe maak je ze?

Dag 1

Wel de rozijnen en krenten 15 minuten in koud water. Spoel ze 2 x af en laat ze in een vergiet / zeef uitlekken. Dep ze goed droog met een schone theedoek of keukenpapier en laat ze gedurende de nacht staan op kamertemperatuur;

Was de abrikozen, dep ze droog en snijd ze in kleine stukjes;

Meng het ei door de amandelspijs en verdeel de spijs in 2 gelijke delen;
Leg de helft van de spijs op plasticfolie, duw plat met de bolle kant van een lepel ( circa 3 cm breed en zo lang als je broodblik ), rol met het folie dubbel en  maak er een streng van. Leg in de koelkast tot de volgende dag. Herhaal dit voor de tweede helft. Neem de spijs 1 uur voor gebruik uit de koelkast.

 Dag 2:

  • Doe alle ingrediënten ( met uitzondering van de rozijnen, krenten en het zout ) in de kom van de mixer en meng 2 minuten totdat het vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 – 10 minuten een licht plakkerig deeg van;
  • Neem het deeg met natte handen uit de kom en leg het op een ingevette werkplek;
  • Verdeel het deeg in 2 gelijke stukken en verdeel er met de hand de rozijnen en krenten door ( werkwijze zie beneden );
  • Bol elk deel op en leg het te rijzen in een ingevette kom ( 60 minuten );
  • Neem het deeg uit de kommen en druk het uit tot een langwerpige lap;
  • Leg een streng amandelspijs 2 cm van de rand van het deeg en rol het tot een brood. Druk goed aan;
  • Herhaal dit met de tweede bol;
  • Bestrijk de broden met lauw water en rol ze door het amandelschaafsel;
  • Leg de broden in ingevette bakblikken en laat ze 50 – 55 minuten rijzen.



Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 210⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Zet de broden in de oven en verlaag direct de temperatuur naar 190⁰C en bak daarop 10 minuten;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak de broden in 30 – 40 minuten gaar.


Als het brood is afgekoeld verdeel ik het in meerdere stukken die ik invries. Ik snijd het pas in plakken als ik het brood gebruik. Daardoor blijft de amandelspijs mooi in takt en de rozijnen heel.
Het is een heerlijk zacht brood geworden dat alleen een beetje roomboter nodig heeft.

Rozijnen / krenten verdelen / door het deeg kneden doe ik als volgt:


  • Rol het deeg uit tot een rechthoekige lap;
  • Strooi een deel van de vulling op de bovenste helft;
  • Vouw de onderste helft over de bovenste heen;
  • Draai een kwart rond en rol voorzichtig het deeg weer plat;
  • Herhaal dit hierna nog 2 keer en bol daarna het deeg op.

                                              ©Marionskitchenstories







1 opmerking:

  1. A stollen bread? Looks very nice! Apricots give it a little bit of tang, I don't like it all sweet, either.
    Merry Christmas, and a Happy New Year, dear Marion!

    BeantwoordenVerwijderen