zaterdag 8 oktober 2016

Rozijnenbroodjes. Het zijn net gebakjes!

De laatste week ben ik helemaal 'in the mood' van broodjes ( of zeg je 'voor'? ). Welnu, ik bakte deze broodjes gisteren en ze zijn nu al weer bijna op.


Ze zijn lekker luchtig en met wat roomboter erop doen ze niet onder voor gebakjes ( vind ik dan ).

Wat heb je nodig voor 16 broodjes?

Temperatuur deeg: 24⁰C; rijstemperatuur: kamertemperatuur

  • 500 gr tarwebloem;
  • 16 gr instantgist of 40 gr verse gist;
  • 9 gr zout;
  • 15 gr vanillesuiker;
  • 10 gr ongezouten roomboter;
  • 145 gr water;
  • 175 gr melk;
  • 1 eidooier ( ± 20 gr );
  • 135 gr ongewelde rozijnen ( of 290 gr als je alleen rozijnen neemt ) ;
  • 45 gr sinaasappelschilletjes;
  • 110 gr abrikozen, afgespoeld en in stukjes verdeeld;
  • Snufje vitamine C.

De bakkersformule


Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van rozijnen en krenten en daarom meng ik ze meestal met abrikozen en sinaasappelschilletjes. Ook beperk ik de hoeveelheid vulling die eigenlijk 1 : 1 moet zijn / is. Dus 500 gr bloem is 500 gr gewelde rozijnen. Als je dat doet, neem dan maximaal 10% gist.


En hoe maak je ze?


  • Spoel de rozijnen af en laat ze 15 minuten wellen in lauw water. Spoel ze daarna 2 keer af met koud water en dep ze droog;
  • Was de abrikozen, droog ze en snijdt ze in stukjes;
  • Meng alle ingrediënten ( m.u.v. het zout en de rozijnen ) gedurende 2 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 minuten een soepel deeg van;
  • Laat het deeg 5 minuten rusten in de kom van de mixer;
  • Neem het deeg uit de kom en kneed er de rozijnen door ( bestrooi die eerst met wat bloem );
  • Verdeel het deeg in 16 stukjes van 75 gram;
  • Bol elk stukje op;
  • Laat de bolletjes 15 minuten rusten ( naad naar beneden ) onder een schone theedoek;
  • Bol nog een keer goed op;
  • Leg de broodjes op een met bakpapier bekleedde plaat en laat ze 45 - 50 minuten rijzen ( onder plastic bak met heet water erbij );
  • Strijk de broodjes vlak voor het inschieten in met wat lauwe melk.



Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 240⁰C ( boven- en onderwarmte ) met de bakplaat erin;
  • Schuif de broodjes op de hete bakplaat;
  • Verlaag de temperatuur direct naar 220⁰C en bak de broodjes daarop 10 minuten;
  • Verlaag de temperatuur naar 200⁰C en bak nog 5 minuten.



                                                              ©Marionskitchenstories

4 opmerkingen:

  1. Die zien er werkelijk waar fantaaaaastisch uit zeg.....erg mooi.....die zijn vast snel op hihi......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bak ze maar, dan zul je zien dat je ze zo op hebt :-)

      Verwijderen
  2. ze zien er echt heerlijk uit!
    jouw broodrecepten vind ik ongelooflijk....ik bak altijd mijn brood zelf en ga zeker eens jouw recepten uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Veel succes ermee en als je vragen hebt, hoor ik het wel.

      Verwijderen