zaterdag 24 september 2016

( Vloer- ) kadetjes maken

Op vakantie in Zeeland kochten we bij de warme bakker kadetjes. Per ongeluk belandde ze onderin de boodschappentas en waren ze bij thuiskomst zo plat als een dubbeltje. De smaak was matig. Dat kan ik beter zie ik tegen mijn man. En dat moest ik dus waar maken!


Gebakken op de pizzasteen

Wat heb je nodig voor 12 kadetjes?

Temperatuur deeg: 25⁰C; rijstemperatuur: kamertemperatuur

  • 480 gr tarwebloem;
  • 11,5 gr instantgist of 28,8 gr verse gist;
  • 8,6 gr zout;
  • 10 gr suiker;
  • 10 gr zonnebloemolie;
  • 3 gr blanke moutpoeder;
  • 288 gr water ( 60% );
  • 4,8 gr lecithine;
  • Snufje vitamine C.



En hoe maak je ze?

  • Meng alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) gedurende 2 minuten;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 minuten een soepel, vrij plakkerig deeg van;
  • Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom;
  • Laat het deeg 20 minuten rijzen;
  • Neem het deeg uit de kom en verdeel het in 12 stukjes van 65 gram;
  • Bol elk stukje op;
  • Laat de bolletjes 15 minuten rusten ( naad naar beneden ) onder een schone theedoek;
  • Bol nog een keer voorzichtig op;
  • Leg de broodjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat en laat ze 35 - 40 minuten rijzen.


Bakkersformule

Bakken:


  • Verwarm de oven voor op 260⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Als je met de steen bakt 40 minuten met steen erin voorverwarmen;
  • Als je op de bakplaat bakt, verwarm dan de bakplaat mee voor;
  • Bak de broodjes 8 minuten op 240⁰C.
  • Laat eventueel nog 5 minuten staan in de dichte oven.


Het oordeel van mijn man: deze zijn 100 x beter dan die van de warme bakken :-)
Ik ben het met hem eens. De broodjes zijn super zacht en heel erg lekker. Ze komen bij de inmiddels lange lijst favorieten.

Ik heb ze gebakken op de steen en laten rijzen op de bakplaat die ik bekleed met bakpapier. De plaat zet ik onder een grote plastic doos en ik plaats er 2 mokken heet water bij. Als ze gerezen zijn schuif ik de pizzaplaat onder het bakpapier en daarna schuif ik ze met het papier op de steen.
Als je geen steen hebt dan kun je ze bakken op je bakplaat. Laat ze dan op een 2de bakplaat rijzen ( of op een grote handdoek waarop je bakpapier legt ). Volg verder de instructie boven.

                                                         ©Marionskitchenstories

Bron: Het boek Broodbakkersproducten samenstelling en bereidingswijze

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen