donderdag 1 september 2016

Ierse bolletjes

Na een hoop gedoe ( over het niet toe staan van reclame ) op mijn Facebook groep Thuis brood bakken was ik bijna zover dat ik er alles bij neer wilde gooien. Geen groep meer beheren en geen blogs meer schrijven. Maar gelukkig hebben veel leden me laten weten dat ze achter mijn principe van belangeloos kennis en informatie uitwisselen staan en dat ze mijn bijdragen waarderen.

Deze bolletje kwam ik tegen op het blog van KarinsKitchenStories. Het zijn Waterford Blaa's. Uiteraard is dit mijn interpretatie.




Wat heb je nodig voor 12 stuks?

Deegtemperatuur: 26⁰C, 1ste rijs en 2de rijs op kamertemperatuur

Ingrediënten:

  • 500 gr tarwebloem;
  • 75 gr roggebloem**;
  • 11,5 gr instantgist of 28,8 gr verse gist;
  • 10,4 gr bakkerszout;
  • 11,5 gr suiker;
  • 3,7 gr glutenpoeder ( optioneel );
  • 5,8 gr lecithine ( optioneel );
  • Snufje vitamine C;
  • 355 gr water.


En hoe maak je ze?


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en kneed gedurende 2 minuten tot alle vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 minuten een soepel deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom, bol het op en leg het in een ingevette bak te rijzen gedurende 45 - 60 minuten;
  • Neem het deeg uit de kom en weeg 12 stukken deeg van 80 gram af;
  • Bol ieder stuk op en leg op je werkplek;
  • Dek de broodjes af met een schone theedoek en laat ze 10 minuten rusten;
  • Bol ze daarna opnieuw op;
  • Laat de broodjes opnieuw 25 – 30 minuten rijzen;
  • Bestrooi ze voor het bakken met wat bloem.

Deze foto nam ik in de zon waardoor ze wat geler lijken dan ze zijn

Bakken:


  • Verwarm de oven voor op 230⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Schuif de bakplaten in de oven en verlaag de temperatuur naar 210⁰C;
  • Bak de bolletjes in 15 tot 20 minuten gaar.

We hebben zelden zulke lekker broodjes gegeten. In het oorspronkelijke recept zijn ze 100 gr per stuk hetgeen ik wat teveel vind. De roggebloem geeft net dat beetje extra smaak.

Ik moet erbij vertellen dat mijn roggebloem niet helemaal vrij is van zemelen. Dat komt omdat ik het zelf 'maak' van roggemeel. Ik zeef dat uit en wat overblijft gebruik ik als bloem. Omdat ik geen 20 euro wilde uitgeven voor een echt meelzeef kocht ik een goedkoper zeef dat iets minder fijn is.
Met het warme weer van de afgelopen dagen rijzen de broodjes snel. Houd dat goed in de gaten.


                                                                 ©Marionskitchenstories

Bron: zie boven

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen