woensdag 21 september 2016

Het vlechtbrood van Heel Holland Bakt als busbrood ( melk wit )

Als ik vroeger ergens een hekel aan had, dan was het wel aan knutselen. Ik 'bakte' er dan ook niets van. Afgelopen zondag bakten de bakkers van Heel Holland Bakt een vlechtbrood. Op mijn Facebook groep Thuis brood bakken verscheen van de hand van een lid een prachtig exemplaar. Jammer dat ik de foto hier niet delen kan. Ik heb me er maar niet aan gewaagd en er busbroden van gemaakt.


Ze zijn gigantisch geworden


Wat heb je nodig voor 2 broden?

Deegtemperatuur: 24⁰C - 25⁰C; rijstemperatuur 26⁰C - 27⁰C

  • 1000 gr tarwebloem;
  • 18 gr zout;
  • 15,6 gr instantgist of 39 gr verse gist;
  • 675 gr volle melk op kamertemperatuur;
  • 55 gr ongezouten roomboter op kamertemperatuur;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr lecithine ( optioneel ).

De bakkersformule

En hoe maak je ze?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 6 - 8 minuten een soepel deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een werkplek;
  • Verdeel het in 2 gelijke stukken en bol die op.;
  • Leg de bol in ingevette kommen, dek die af en zet het deeg te rijzen gedurende 60 minuten;
  • Neem het deeg uit de kommen, druk het voorzichtig plat en vorm er broden van;
  • Leg de broden in ingevette bakblikken;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 50 – 60 minuten.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood 20 minuten op 200⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak ze nog 10 - 15 minuten:
  • Neem ze uit de oven en bestrijk ze direct met roomboter.

Waar week ik van het recept af?

Ik heb het recept omgerekend naar de hoeveelheid die nodig is voor 2 busbroden. Ik voegde 10 gr extra melk toe en ( zoals altijd in mijn broden ) vitamine C en lecithine. Voor het overige is de samenstelling van deze broden identiek aan die van HHB.
In totaal was 8 minuten kneden in mijn mixer genoeg. Kneed dus vooral niet te lang.
Ik heb het bestrijken met ei weggelaten omdat ik daar niet zo van houd.


Het brood is super zacht, luchtig en het smaakt voortreffelijk. Dit is weer een blijvertje.

Op het internet kwam ik dit handige filmpje tegen over het vormen van een busbrood. Misschien heeft iemand er nog iets aan.

                                                        ©Marionskitchenstories

Bron: Vlechtbrood van Heel Holland Bakt (  zie de link boven ).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen