donderdag 18 augustus 2016

Streuselkuche

Het recept voor deze taart kwam ik tegen op een Duits blog ( zie bron ) dat ik volg. Ik had nog een blik abrikozen en een pot perziken staan die op moesten en omdat wij liefhebbers zijn van Kruimelvlaai met abrikozen en Kruimelvlaai met pudding leek het mij een uitstekend plan dit recept na te bakken. Maken van gebak met kruimels heeft een nadeel: ik vind ze zo lekker dat ik er niet vanaf kan blijven.

Omdat mijn springvorm 28 Ø cm is, heb ik de hoeveelheden aangepast. Waarom ik dat beter niet had kunnen doen, vertel ik hieronder.

Zo komt hij uit de oven

Wat heb je nodig voor 1 grote taart ( oorspronkelijke hoeveelheden )?


Ingrediënten voor deeg 1:

  • 210 gr bloem;
  • 2 gr instantgist of 5 gr verse gist;
  • 70 gr volle melk;
  • 20 gr suiker;
  • 25 gr ongezouten roomboter;
  • 55 gr ei;
  • Snufjes zout;
  • Snufje vitamine C ( optioneel ).

Ingrediënten voor deeg 2:

  • 100 gr bloem;
  • 65 gr ongezouten roomboter;
  • 30 gr suiker.


Kruimeldeeg:

  • 200 gr bloem;
  • 140 gr ongezouten roomboter;
  • 100 gr suiker.


Vulling ( deze hoeveelheid heb ik aangepast ):

  • 700 – 800 gr vers fruit ( bijvoorbeeld kersen ) of fruit uit blik / pot;
  • Paneermeel of beschuitkruim ( alleen bij vochtig fruit ).



En hoe maak je hem?

Werkwijze deeg 1:

Doe alle ingrediënten in de kom van de mixer en kneed er een soepel deeg van in 5 minuten;
Bol het deeg op en leg in een ingevette kom gedurende 60 minuten te rijzen.

Werkwijze deeg 2:

Doe alle ingrediënten in een kom en kneed er met de hand een samenhangend deeg van. Als dat niet goed lukt, maar dan je hand een beetje nat zodat het een geheel wordt.
Zet het deeg in de koelkast en neem het er circa 10 – 15 minuten voor het einde van de rijstijd uit.

Werkwijze Kruimeldeeg:

Kies dezelfde methode als bij deeg 2 maar zorg ervoor dat je vrij grove kruimels krijgt;
Zet ook de kruimels in de koelkast.

Werkwijze voor de vulling:

  • Maak het verse fruit schoon;
  • Laat het fruit uit pot of blik goed uitlekken in een vergiet;
  • Dep het daarna goed droog met keukenpapier;
  • Snijd het in grove stukken en dep opnieuw droog;
  • Herhaal het deppen indien noodzakelijk nog een keer.

Doorsnede



Het maken van de taart ( springvorm 28 Ø Cm )

  • Bekleed de bodem en de randen van de springvorm met bakpapier;
  • Strijk de naden dicht met wat boter of bakspray;
  • Kneed deeg 1 en deeg 2 in de mixer tot een homogeen deeg ( duur: ± 1- 3 minuut );
  • Leg het deeg op je werkplek en verdeel het in 2 stukken ( ¾ en ¼  );
  • Rol het grootste deel uit tot een ronde lap ( niet te dik ) en bekleed daarmee de bodem van de springvorm;
  • Rol het kleinste deel uit tot repen ( niet te dik ) en bekleed daarmee de randen;
  • Bestrooi de bodem van de taart met het paneermeel / beschuitkruim;
  • Roer 1 - 2 lepels  bloem door het fruit ( als het nog te vochtig is ) en beleg de bodem ermee;
  • Strooi als laatste de kruimels over het fruit;
  • Laat de taart 20 – 30 minuten staan.

Bakken:

Verwarm de oven voor op 180⁰C ( boven- en onderwarmte );
Bak de taart in 50 minuten gaar.

Waarom  minder deeg?

De taart is heerlijk, maar wij vinden het deeg te dik. Daarom had ik beter de oorspronkelijke hoeveelheden kunnen aanhouden. Als je van echt dik deeg houdt, moet je de hoeveelheid wel aanpassen voor deze maat springvorm.
De hoeveelheid vulling ( 500 gr ) vond ik te weinig. Maar ook 600 gr vind ik nog niet genoeg. Ik kies de volgende keer zeker voor meer ( zie recept ).
Een voordeel van dit soort taart is dat je hem goed kunt bewaren. Hij wordt alleen maar lekkerder. Je kunt hem ook goed invriezen. Snijd er kleine stukjes van want hij is behoorlijk machtig.

                                                         ©Marionskitchenstories

Bron: Hefe und mehr een blog dat ik zeer kan aanbevelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen