zondag 7 augustus 2016

Lekker wit

Dit brood bedacht ik gisteren. Het is een eenvoudig brood om te maken en het smaakt voortreffelijk. Licht zoet, terwijl er geen gram suiker aan te pas komt.



Wat heb je nodig voor 2 grote broden?

Deegtemperatuur: 24⁰C - 25⁰C; rijstemperatuur 26⁰C - 27⁰C


  • 950 gr tarwebloem;
  • 50 gr roggemeel;
  • 18 gr zout;
  • 12 gr instantgist of 30 gr verse gist;
  • 550 gr volle melk;
  • 125 – 135 gr water;
  • 20 gr zonnebloemolie;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr lecithine ( optioneel ).


En hoe maak je het?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout en de olie ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2 min );
  • Voeg dan het zout en de olie toe en kneed er in 7 - 8 minuten tot een soepel deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een werkplek;
  • Verdeel het in 2 gelijke stukken en bol die op.;
  • Leg iedere bol in een ingevette kom, dek die af en zet het deeg te rijzen gedurende 60 minuten;
  • Neem het deeg uit de kommen, druk het voorzichtig plat en vorm er broden van;
  • Leg de broden in ingevette broodblikken;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 35 – 45  minuten.




Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood 10 minuten op 220⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak het brood in 25 - 30 minuten gaar;
  • Laat ze nog 5 minuten staan in de dichte oven.

Sinds kort verwarm ik de oven weer standaard 20⁰C hoger voor dan de gewenste baktemperatuur. Ik heb dat een poosje niet gedaan omdat de oven die ik nu heb, behoorlijk warm wordt. Toch bevalt me dit beter. Door het openen van de ovendeur en het plaatsen van het brood in de oven zakt de temperatuur behoorlijk. Ik blijf dat dus weer doen.

                                                        ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen