dinsdag 12 juli 2016

Word je dik van ( zelf gebakken ) brood?

Laat ik voorop stellen dat ik geen voedingswetenschapper ben en ook geen diëtist. Ik volg wel al 35 jaar alle informatie die ik kan vinden ( zowel wetenschappelijke als andere ) over wat voeding doet met je lijf.

De vraag of je van ( zelf gebakken ) brood dik wordt, kwam als thema naar voren op mijn Facebook groep Thuis brood bakken.

Het is een interessante vraag en ik begeef me op glad ijs door het geven van mijn antwoord hierop.

Er is brood en brood. Van dit brood zul je niet slanker worden: Pannettone



Maar van dit dan wel: Bruinbrood met karnemelk ?


Ik zie op Facebook vaak broden voorbij komen met veel suiker, veel vet en weinig vezels. Van dat soort broden zul je eerder in gewicht toenemen dan van volkorenbrood.

Maar kun je dan concluderen dat je van brood eten dikker wordt?

Er zijn voorbeelden te bedenken waarbij het antwoord JA is:

  • Als je je zelfgebakken brood lekkerder vindt dan dat van de supermarkt, dan zul je er misschien meer van eten zonder de rest van je voeding aan te passen. In dat geval word je misschien wat dikker;
  • Of zoals het voorbeeld van een mevrouw, die ik hielp bij het afvallen. Ze at naast haar gewone voeding geregeld 's avonds 3 hele broden. Ik weet het klinkt ongeloofwaardig, maar ik lieg niet. Ze was veel te dik. Niet alleen door het brood, maar ook omdat ze alle lekkere dingen die ze kocht voor het dochter, zelf opat. Achter haar dik  zijn, zat natuurlijk een heel verhaal.

Wordt je van brood eten dan magerder?

Als je voortaan in plaats van een stuk taart een bruine boterham eet, dan is de kans groot dat je op den duur afvalt.

Maar hoe zit het dan met dat beroemde 'brooddieet' dat een ware hype was in de jaren 80 van de vorige eeuw? 
En het dieet van William Davis: broodbuik? 
Of de Voedselzandloper van Kris Verburgh. 
Is dat alles dan onzin?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de mens een gecompliceerd wezen is en dat er grote verschillen zijn tussen de een en de ander. Voeding, achtergrond, aanleg, opleiding, woonomgeving en heel veel andere dingen spelen allemaal een rol.

Voor mijzelf geldt: ik bak nu ruim 3 jaar mijn eigen brood en ben nog geen gram aangekomen. Ik ga er dus gewoon mee door. En ja, ik eet nu meer brood dan vroeger. Gewoon om dat ik het veel lekkerder vind. 
Mijn conclusie is dus: van brood word ik niet dikker.


                                                         ©Marionskitchenstories





1 opmerking:

  1. Ik ga helemaal mee in je verhaal. Als ik brood eet met een dikke laag roomboter .... tja, dan kom ik daar van aan. Maar een lekkere verse boterham met tomaat? Lijkt mij zo slecht nog niet. Gebruik gewoon je gezond verstand en dan kom je een heel eind ....

    BeantwoordenVerwijderen