dinsdag 5 juli 2016

In de herhaling ( 8 ): 100% volkorenbrood

Dit brood bakte ik meer dan anderhalf jaar geleden (  100% volkorenbrood ) en dus werd het tijd voor een herhaling.



Toen koos ik voor de autolyse methode ( zo bak ik brood ), vandaag liet ik die achterwege. Het recept is vrijwel gelijk gebleven. Ik gebruikte iets meer gist, meer water en  5gr glutenpoeder extra.

Wat heb je nodig?

 Deegtemperatuur 25-26C; rijstemperatuur 28C

 Ingrediënten:

·       1000 gr volkorenmeel;
·       14 gr instantgist of 35 gr verse gist;
·       50 gr suiker;
·       85 gr ongezouten roomboter;
·       300 gr volle melk;
·       350 gr water;
·       18 gr bakkerszout;
·       Snufje vitamine C ( optioneel );
·       10 gr lecithine ( optioneel );
30 gr glutenpoeder

En hoe maak je het?

·       Doe het meel, de gist, de glutenpoeder, de vitamine C en de lecithine in de kom van de mixer en roer goed door;
·       Smelt de boter met de suiker in de magnetron en roer tot de suiker is opgelost;
·       Schenk de melk en het water bij het meel;
·       Voeg het boter-/suikermengsel toe;
·       Kneed met de deeghaak ongeveer 2 - 3 minuten totdat alle vocht goed is opgenomen;
·       Voeg dan het zout toe;
·       Kneed het geheel daarna in ± 15 minuten tot een zacht en soepel is;
·       Neem het deeg uit de kom, verdeel het in 2 gelijke porties, bol die op en leg ze in ingevette bakken of kommen;
·       Dek af met plasticfolie en laat het deeg rijzen 55 – 60 minuten ( verdubbelen );
·       Stort het deeg op de werkplek, druk voorzichtig de lucht eruit en vorm er broden van;
·       Leg deze in ingevette broodvormen en laat het deeg opnieuw nog ± 25 - 35 minuten rijzen;
·       Indien gewenst snijd je ze vlak voor het bakken in met een vochtig lame.


Bakken:

·       Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
·       Bak het brood gedurende 10 minuten op 220 ºC;
·       Verlaag dan de temperatuur naar 200⁰C en bak ze in ± 15 minuten gaar;
·       Laat ze nog 5 minuten in de dichte oven laten staan.


Het deeg is heel zacht en soepel en het brood heeft duidelijk een wat zoetige smaak. Voor mij te zoet, dus zal ik de hoeveelheid suiker de volgende keer aanpassen. De smaak is heerlijk. Dus als je wel van wat zoeter houdt, volg dan gewoon het recept.
Qua resultaat ( wel of geen autolyse ) zie ik niet zoveel verschil. Ik bak zelden met 100% volkorenmeel, maar moet dat toch maar eens vaker gaan doen.

                                                             ©Marionskitchenstories



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen