woensdag 29 juni 2016

Bruinbrood met karnemelk, eenvoudig en lekker

De tijd vliegt voorbij. Er staan nog veel, uit te proberen recepten, op mijn lijstje maar het komt er op dit moment niet van. Dit brood bak ik geregeld. Het is gemakkelijk te maken, goed mee te nemen naar het werk en het smaakt lekker.


Wat heb je nodig voor 2 broden?


Deegtemperatuur 24⁰C, rijstemperatuur 28⁰C

  • 825 gr lemairemeel;
  • 175 gr tarwebloem;
  • 500 gr karnemelk;
  • 165 gr water;
  • 12 gr instantgist of 30 gr verse gist;
  • 18 gr bakkerszout;
  • 20 gr suiker;
  • 10 gr lecithine ( optioneel );
  • Snufje vitamine C;
  • Havervlokken, havermout of haverzemelen om te bestrooien.


En hoe maak je ze?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout )  in de kom van de mixer en meng ze 2 – 3 minuten totdat alle vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het geheel in 10 minuten tot een soepel deeg;
  • Neem het deeg uit de kom, verdeel het in 2 gelijke stukken en bol die op;
  • Leg het deeg te rijzen in ingevette bakken / kommen en dek af (  45 - 60 minuten );
  • Neem het deeg uit de kommen, vorm er broden van;
  • Bestrijk ze met lauw water en rol ze deeg de havervlokken;
  • Leg de broden in ingevette bakblikken;
  • Laat het deeg vervolgens nog 25 – 60 minuten te rijzen.

Bakken

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C;
  • Bak het brood 10 minuten op 220⁰C, verlaag dan de temperatuur naar 200⁰C en bak nog circa 25 – 30 minuten.
  • Laat nog 5 minuten staan in de dichte oven.


De foto van de kruim kan ik niet laten zien, want ze zijn net uit de oven. Ik heb ze ditmaal eens laten rijzen op kamertemperatuur en niet in mijn rijskastje. De rijstijd was wat langer. Ik heb ze bestrooid met havervlokken en haverzemelen.

                                                           ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen