zaterdag 13 februari 2016

Havermout broden

Als je mijn Zweedse havermoutbroodjes hebt gebakken en lekker vond, dan zijn deze broden ook zeker je smaak. Ze zijn super zacht, voedzaam en heel erg lekker.





Wat heb je nodig voor 2 broden?

Temperatuur deeg 24⁰C; rijstemperatuur 28⁰C

Ingrediënten voor de havermoutpap:

  • 100 gr havermout;
  • 465 gr water;
  • 70 gr ongezouten roomboter.


Ingrediënten voor de broden:

  • De havermoutpap;
  • 14 gr instantgist of 35 gr verse gist;
  • 14 gr bakkerszout;
  • 350 gr tarwebloem;
  • 350 gr lemairemeel;
  • 16 gr glutenpoeder;
  • 210 gr volle melk op kamertemperatuur;
  • 8 gr lecithine ( optioneel );
  •  snufje Vitamine C ( optioneel ).


 En hoe maak je ze?

 De havermoutpap:

  • Kook de havermout met het water tot een pap;
  • Roer er de boter doorheen totdat hij helemaal is opgenomen;
  • Doe het deksel op de pan en laat de pap koud worden.

Het deeg:

  • Doe de pap over in de kom van de mixer en roer er met een pollepel de melk door;
  • Voeg dan beetje bij beetje de bloem toe;
  • Daarna voeg je de ander ingrediënten toe ( m.u.v. het zout ) en kneed gedurende 2 minuten tot alle vocht is opgenomen op een lage stand;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 10 minuten een plakkerig deeg van ( laat niet helemaal los van de kom );
  • Neem het deeg uit de kom met vochtige handen en leg het op een met olie ingesmeerde werkplek;
  • Bol het op met vochtige handen en leg het in een ingevette bak te rijzen gedurende ± 50 – 60 minuten;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een lichtje bebloemde werkplek;
  • Verdeel het deeg in 2 gelijke stukken;
  • Bol ieder stuk op en leg het in een met bloem bestrooid rijsmandje ( naad naar boven );
  • Naar keuze kun je ook nog wat havermout in de rijsmandjes strooien voordat je de broden erin legt;
  • Dek ze af met een schone theedoek en laat de bollen nog 25 - 35 minuten rijzen

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 230⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Snijd de broden vlak voor het inschieten in met een vochtig lame;
  • Bak de broden 10 minuten op 230⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 210⁰C;
  • Bak de broden gaar in 20 – 25 minuten.

Kruim

Het is de eerste keer dat ik gebakken hebt met een snufje vitamine C. In de bakkersformule staat nog dat ik 160 mg heb toegevoegd. Dat komt omdat ik de bakkersformule nog niet heb aangepast. Ik ben zeer tevreden over het resultaat, zowel de smaak als ook de kruim ( zie hierboven ) van het brood is uitstekend. Als je wilt weten wat een snufje vitamine C is, kijk dan hier Waarom gebruik ik lecithine en vitamine C



                                                             ©Marionskitchenstories


2 opmerkingen:

  1. Heb net jouw blog ontdekt. Verassend! Ga gauw dit havermoutbrood maken. Toch wel bijzonder om havermout te koken en dan in het brood te verwerken. Het kruim ziet er zeer aantrekkelijk uit.
    Vraagje: ik gebruik wel een broodverbetermiddel van de molen De Zandhaas. Premix: bevat ascorbinezuur, enzymen en tarwe. Bij gebruik van volkorenmeel doe ik er ook glutenpoeder bij, ook van dezelfde molen. Maar het resultaat is niet bevredigend. Vaak te compact en soms klef. Ik wil het graag proberen met lecithine. Wat denk je. Zal ik ze alledrie gebruiken (Premix, Gluten en Lecithine) of zou dat een beetje te veel van het goede zijn?
    Dank voor jouw antwoord.
    Lijou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie nu je reactie pas. Waarschijnlijk heb je nu niets meer aan mijn antwoord: ik zou zo nooit alle 3 gebruiken omdat ze dan dubbelop in het brood komen. Apart glutenpoeder, lecithine en vitamine C is voldoende.

      Verwijderen