zaterdag 23 januari 2016

Viergranen brood met pitten, zaden en speltmeel

De basis voor dit brood kwam ik tegen op de Facebookpagina van Johnz Bakery al weer meer dan een jaar geleden. John zat in een andere bakgroep en begon ook als hobby bakker maar verkoopt nu ook zijn eigen brood.



Ik had al een hele poos niet meer gebakken met speltmeel, omdat ik alles met 5 kg tegelijk koop en als thuisbakker moet ik dan keuzes maken.

Wat heb je nodig voor 2 broden?

Deegtemperatuur 24⁰C, rijstemperatuur 28⁰C

  • 485 gr tarwebloem;
  • 290 gr lemairemeel;
  • 50 gr volkoren speltmeel;
  • 75 gr roggemeel;
  • 16,5 gr bakkerzout;
  • 15,5 gr instantgist of 38,75 gr verse gist;
  • 9,1 gr moutpoeder ( licht );
  • 18 gr glutenpoeder ( optioneel );
  • 585 gr water;
  • 40 gr olijfolie;
  • 120 gr pitten en zaden ( 50 gr pompoenpitten, 25 gr chiazaadjes; 25 gr zonnebloempitten en 20 gr lijnzaad ).

En hoe maak je het?


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout en de olie ) in de kom van de mixer en meng gedurende 2 - 3 minuten tot het vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout en de olie toe en kneed het geheel tot een soepel deeg in 10 – 12 minuten;
  • Neem het deeg uit de kom met vochtige handen, leg het op een licht ingevette werkplek, verdeel het in 2 gelijke stukken en bol ze op;
  • Leg de bollen te rijzen in ingevette bakken / kommen en dek af ( 50 minuten );
  • Neem het deeg uit de kommen, vorm er broden van en doe die in de ingevette bakblikken;
  • Laat het deeg vervolgens nog 35 – 60 minuten te rijzen.
** zie opmerking beneden


Bakken

  • Verwarm de oven voor op 230⁰C;
  • Bak het brood 10 minuten op 230⁰C, verlaag dan de temperatuur naar 210⁰C en bak nog circa 20 – 30 minuten.

** Op de foto lijkt het alsof het brood linksonder een donkere vlek heeft. Dat komt omdat
    de foto 's avonds genomen is.

Ik bak graag met een combinatie van de diverse soorten meel en bloem. Vooral roggemeel geeft het brood net dat beetje extra 'bite', dat het zo lekker maakt. Pitten en zaden verrijken het brood. In sommige recepten op dit blog lees je dat ik ze wel eens in weekte in water. Dat doe ik echter nog maar zelden, omdat ik ze ongeweekt meer tot hun recht vind komen.


                                                  ©Marionskitchenstories



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen