zondag 31 januari 2016

Melkbrood ( 100% ) van 100% speltbloem

Als thuisbakker moet je keuzes maken. Ik koop mijn biologische meel / bloem altijd bij de molenaar in zakken van 5 kg. En dan is het lastig om allerlei soorten meel en bloem op voorraad te hebben. Want al gauw blijkt dat je veel te veel hebt en het te oud wordt. Ik beperk me daarom in mijn keuzes.
Maar is dit een probleem? Uit dit 'onderzoekje' blijkt van niet. Ik kreeg voor mijn verjaardag biologisch speltmeel en speltbloem. Tijd voor een test dus!

Enkele weken geleden plaatste ik dit Melkbrood ( 100% ), dat wij erg lekker vinden.

Melkbrood van 100% tarwebloem

Vandaag datzelfde brood, maar dan met 100% speltbloem. Het recept is gelijk ( m.u.v. de bloem ). Ik plaats het voor het gemak nog een keer.

Melkbrood van 100% speltbloem

Wat heb je nodig voor 2 broden?


Deegtemperatuur: 24⁰C, rijstemperatuur 28⁰C

Ingrediënten:
  • 1000 gr speltbloem;
  • 16 gr bakkerszout;
  • 12 gr instantgist of 30 gr verse gist;
  • 650 - 675 gr volle melk;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr lecithine ( optioneel ).


En hoe maak je het?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 minuten tot een soepel deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een werkplek;
  • Verdeel het in 2 gelijke stukken en bol die op.;
  • Leg de bollen in een ingevette kommen, dek die af en zet het deeg te rijzen gedurende 60 – 65 minuten;
  • Neem het deeg uit de kommen, druk het voorzichtig plat en vorm er broden van;
  • Leg de broden in ingevette bakblikken;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 30 – 35  minuten;
  • Snijd het brood vlak voor het inschieten in met een scherp mes dat je hebt ondergedompeld in lauw water.



Een snee van 100% tarwebloem

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood 10 minuten op 220⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180C en bak het brood in 25 - 30 minuten.

Een snee van 100% speltbloem


Wat is mijn conclusie?

Je kunt zowel met 100% tarwebloem, als met 100% speltbloem een heerlijk brood bakken. Met speltbloem blijft het brood wat compacter en wordt het geheel iets minder luchtig. Qua smaak verschillen de broden niets van elkaar. Ze zijn allebei even lekker. Je kunt een specifieke reden hebben om met speltbloem te bakken. Als je die reden niet hebt, is de noodzaak voor de aanschaf van de duurdere speltbloem niet nodig.

                                                              ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Looks very nice - I like the taste of spelt better than wheat. I'm sure it tastes good toasted.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's a very good reason to choose spelt :-)

      een specifieke reden = what ever your choice makes you happy :-)

      Verwijderen