donderdag 31 december 2015

Wafels en een korte terugblik op 2015

Gisterenavond heb ik alles klaar gezet om wafels te bakken. Ik probeerde ook mijn wafelijzer uit, want dat stond een jaar ongebruikt in de kast. Dus begon ik vanochtend met het maken van het beslag en het bakken van de wafels. Tot mijn grote schrik 'sprong na de eerste wafel de stop eruit'. IJzer kapot!


Mijn man zette zich in de auto, reed naar de stad en stond een half uur later met een nieuwe in de keuken. Er kon weer gebakken worden.

Wat heb je nodig?

  • 250 gr zachte, ongezouten roomboter;
  • 500 gr zelfrijzend bakmeel of 500 gr bloem + bakpoeder;
  • 220 gr witte basterdsuiker;
  • 5 eieren ( 300 gr );
  • 2 zakjes vanillesuiker ( 15 gr los );
  • 5 ml cognac;
  • 1,25 ml rozenwaterextract;
  • 1,25 ml vanille extract ( of aroma ).


En hoe maak je ze?

  • Klop de boter met de suiker en de vanillesuiker romig;
  • Voeg dan een voor een de eieren toe. Klopt telkens totdat het ei helemaal is opgenomen voordat je het volgende toevoegt;
  • Voeg de cognac, het rozenwaterextract en het vanille extract toe;
  • Zeef het bakmeel met de bakpoeder boven de kom en roer goed door met een pollepel.




Bakken:

  • Spray je wafelijzer in met bakspray en verwarm het voor volgens de instructie van je wafelijzer;
  • Leg telkens een bol deeg in het midden van je ijzer en bak de wafel bruin;
  • Neem de wafel uit het ijzer en laat ze afkoelen op een rek.

Het recept is een echt familierecept. Het bevat geen melk, zoals je in veel recepten ziet en het resulteert in 18 - 20 vrij grote wafels, die na afkoelen knapperig van buiten en zacht van binnen zijn.
Wij vinden ze heerlijk en omdat er al zoveel lekkers is rond deze tijd van het jaar vries ik een deel ervan in.

Een korte terugblik op 2015

In 2015 verschenen er 81 nieuwe recepten op mijn blog. De meest populaire waren:





Ook alle andere recepten werden gelukkig weer veel bekeken. Ik kreeg vele leuke reacties en de nodige vragen voor uitleg. Bedankt lieve lezers. Op naar een nieuw bakjaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen