zaterdag 12 december 2015

Rode kidney bonen salade

We moeten aan de peulvrucht, want bonen zijn gezond. Ik kom al zo lang als ik kook ( en dat is al een poosje ) niet verder dan bruine bonen met spek, chili con carne en erwten- en linzensoep. Het is niet dat ik geen bonen lust, maar hoe maak ik ze klaar op een dusdanige manier dat ik denk: DIE WIL IK VAKER!

Geen idee en daarom kocht ik het boek 'Peulvruchten' van Jenny Chandler. Het staat vol recepten en tips. Genoeg om uit te proberen dus. Mijn eerste poging? Kikkererwtencurry. Helaas, die belandde in de afvalbak. Zo ongelooflijk vies....Ik lust van mijn levensdagen geen kikkererwt meer.

Deze salade echter is een succes!


Wat heb je nodig voor een maaltijdsalade voor 2 personen?

  • 175 gr rode kidney bonen;
  • 1 rode ui in blokjes;
  • 3 teentjes knoflook;
  • 3 kleine rode bietjes ( voorgekookt ) in blokjes;
  • 75 gr veldsla;
  • 1 avocado;
  • 3 eetlepels rode wijnazijn;
  • 150 – 200 gr feta;
  • 3 – 4 eetlepels rijstolie;
  • 2 eetlepels sesamzaadjes;
  • Zout, peper en kruiden naar smaak


En hoe maak je ze?

De bonen:

  • Spoel de bonen af onder stromend water en zet ze te weken in een pan onder 2,5 cm water ( ± 12 uur );
  • Laat de bonen uitlekken in een vergiet, doe ze terug in de pan, zet ze opnieuw onder water en kook ze in 1 uur gaar ( het velletje mag niet breken ).
  • Laat uitlekken en afkoelen.


Feta met geroosterd sesamzaad


De salade:

  • Pel de ui en snijd hem doormidden;
  • Hak de ½ ervan klein en doe in een schaaltje;
  • Bedek de ui met 3 eetlepels rode wijnazijn en roer die af en toe om ( de ui moet zacht worden );
  • Bak de gehalveerde knoflooktenen in 3 eetlepels rijstolie ( niet bakken, het gaat om de smaak );
  • Haal de knoflook uit de olie, hak fijn en bak samen met de andere helft van de ui licht aan;
  • Voeg de bonen toe, roer enkele malen om en neem de pan van het vuur;
  • Voeg zout en peper en kruiden naar smaak toe;
  • Doe het mengsel over in een kom, voeg de zachte ui toe en laat enkele uren staan. Roer af en toe door;
  • Bak de sesamzaadjes bruin in een droge koekenpan en strooi ze op een bord;
  • Snijd de bietjes in blokjes;
  • Snijd de feta in blokjes en rol ze door de geroosterde sesamzaadjes;
  • Maak de avocado schoon en snijd ze in reepjes;
  • Schep vlak voor het opdienen de feta en de bietjes door het bonenmengsel;
  • Verdeel de veldsla over 2 borden, schep de bonensalade erop en maak af met de avocado;
  • Serveer de salade met een snee zelfgebakken geroosterd brood.

Het geheim van deze salade zit hem in de tijd. Bereid alles tijdig voor en laat de smaken goed op elkaar inwerken. Eet hem op kamertemperatuur.

                                                           ©Marionskitchenstories

Bron: Peulvruchten van Jenny Chandler

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen