donderdag 12 november 2015

Tangzhong brood ( Japans ), super zacht en heel erg lekker

De tangzhong methode komt van oorsprong uit Japan. Je maakt van meel en water een roux en die gebruik je als onderdeel van je brood. Het resultaat is een heerlijk zacht brood, dat lang vers blijft. Je ziet deze methode vaak terug in Aziatische broodrecepten. Het stond al 2 jaar op mijn 'to-do' lijstje, maar het recept dat ik ooit uitgeprint had, kon ik niet meer vinden. Toen ik echter afgelopen week de puddingbroodjes op Koken en Bakken met Marion voorbij zag komen, zette ik mijn voornemen eindelijk om in actie. Ik nam haar recept als uitgangspunt voor dit brood.





Wat heb je nodig voor 2 broden?

Ingrediënten voor de Tangzhong:

  • 43 gr tarwebloem;
  • 240 gr water.
Maak 's ochtends de tangzhong, zodat hij goed kan afkoelen.

Ingrediënten voor de broden:

  • De tangzhong;
  • 755 gr tarwebloem;
  • 12,3 gr instantgist of 30,7 gr verse gist;
  • 14,3 gr zout;
  • 255 gr volle melk;
  • 115 gr ei ( los geklopt );
  • 16 gr vanillesuiker;
  • 14,3 gr melkpoeder;
  • 61 gr roomboter ( ongezouten en op kamertemperatuur );
  • snufje vitamine C ( optioneel ).



En hoe maak je ze?


Deegtemperatuur 26⁰C; rijstemperatuur 28⁰C


Werkwijze voor de tangzhong

  • Doe de bloem voor de tangzhong in een pannetje en schenk beetje voor beetje het water erbij. Roer goed zodat je geen klontjes krijgt;
  • Zet het mengsel op het vuur en klop met de garde totdat het meel gaat binden en dikker wordt;
  • Neem het pannetje van het vuur af en schenk de tangzhong in een schoon kommetje;
  • Dek dit af met plasticfolie en laat afkoelen.


Werkwijze voor de broden:

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout en de roomboter ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2 - 3 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed gedurende ± 8 minuten op een hogere stand;
  • Voeg dan blokje na blokje de boter toe en kneed nog ± 3 minuten het geheel tot een soepel, plakkerig deeg;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een ingevette werkplek;
  • Maak je handen vochtig, deel het deeg in 2 gelijke stukken en bol die op;
  • Leg de bollen in ingevette kommen, dek die af en zet het deeg te rijzen gedurende 60 minuten;
  • Neem de bollen uit de kommen en leg ze op een bebloemd werkblad;
  • Druk ze voorzichtig plat ( niet helemaal ) en vorm er broden van ( ik koos voor de vorm van een batard );
  • Leg de broden in met bloem bestrooide rijsmandjes en dek ze lichtjes toe;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 25 – 60  minuten;
  • Snijd het brood vlak voor het inschieten in met een scherp mes dat je met een beetje olie hebt ingevet.




Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte ), met de bakplaat in de oven;
  • Bak de broden 10 minuten op 220⁰C;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 190⁰C en bak het brood in 12 - 15 minuten gaar;
  • Laat het brood nog 5 minuten staan in de dichte oven.

Het brood is lichtgeel van kleur door het ei

Als je vaker mijn blog leest, weet je dat ik geen voorstander ben van suiker in brood. De vanillesuiker in dit recept zorgt voor een heel licht zoet smaakje. Voor mij behoort dit brood tot de categorie 'verwen jezelf brood'. Wat roomboter en pure hagelslag en je hebt net een gebakje. Ik ga deze methode in de toekomst meer gebruiken. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

                                                     ©Marionskitchenstories

Bron: zie de link in het bericht

4 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! Ik ga deze methode ook eens proberen.
    Welk melkpoeder gebruik jij en waar is dit te koop?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik halfvolle melkpoeder die te koop is in de supermarkt. Meestal te vinden bij de houdbare melkproducten. Succes ermee!

      Verwijderen
  2. Kan je ipv melkpoeder ook koffiemelk gebruiken? Die ke dan ook 14,3 gram?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Melkpoeder is een geconcentreerd product. Als je koffiemelk toevoegt loop je het risico dat het brood te vochtig wordt. Ik heb er geen ervaring mee, dus kan daar niet goed een sluitend antwoord op geven.

      Verwijderen