woensdag 21 oktober 2015

Roggebrood 12: het roggebrood van mijn jeugd

Dit roggebrood smaakt zoals ik het me herinner uit mijn jeugd en het heeft dezelfde structuur en kleur als toen. Als kind was ik er dol op. Vooral als het nog warm was en er dikke plakken van werden gesneden, die besmeerd werden met roomboter. Nu weet ik dat het geheugen vaak rare sprongetjes met ons maakt, maar toch...
Ik heb dit brood wel 10 keer gebakken voordat het er toonbaar uitzag en het smaakte zoals ik het hebben wilde. Ik begon er aan in mei.



Wat heb je nodig voor 2 broden?

  • 395 gr roggemeel;
  • 290 gr roggebloem;
  • 125 gr tarwebloem;
  • 190 gr roggedesem;
  • 190 gr tarwedesem;
  • 17,9 gr zout;
  • 4 gr instantgist of 10 gr verse gist;
  • 40 gr glutenpoeder;
  • 350 gr water;
  • 50 gr ahornsiroop of honing;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr lecithine ( optioneel ).

En hoe maak je het?


De dag voor het bakken

  • Ververs je zuurdesem in de loop van de middag;
  • Neem 's avonds een deel ervan af, en ververs dit nogmaals zodat je de volgende dag voldoende desem hebt om te bakken;
  • Dek dit af en laat het staan op kamertemperatuur.




De dag van het bakken:

  • Doe alle ingrediënten, m.u.v. het zout, in kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten op lage stand;
  • Dek de kom af en laat 30 minuten staan;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het geheel tot deeg in 10 minuten ( 27°C );
  • Deel het deeg in 2 gelijke stukken;
  • Vorm er bollen van en leg ze in ingevette kommen en laat het 2  – 3 uur rijzen ( 29°C );
  • Vorm van het deeg broden en leg die in met bloem bestrooide rijsmandjes;
  • Laat het nog 1 – 2 uur rijzen.


Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 250°C ( boven- en onderwarmte ) met de plaat of steen erin;
  • Snijd de broden vlak voor het inschieten in met een in lauw water gedoopt lame;
  • Bak ze gedurende 10 minuten op 250°C, verlaag dan de temperatuur naar 230°C en bak 15 minuten;
  • Verlaag de temperatuur dan naar 180°C en bak het brood in circa 15 minuten gaar;
  • Laat het nog 5 minuten laten staan in de dichte oven.



De nasmaak van dit brood is licht zoet. Je kunt het combineren met alle soorten beleg. Ik eet het het liefst met alleen roomboter.

                                                             ©Marionskitchenstories

Bron: Brixhambread


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen