zaterdag 24 oktober 2015

Pepernoten

Gisteren bij de molenaar vers meel en bloem gehaald. Op de terugweg langs de groothandel gereden voor wat andere dingen en ja hoor daar lagen ze: Zakken vol pepernoten, in alle soorten en maten, voor kleine en grote afnemers. De verleiding was bijna niet te weerstaan. Totdat ik op de achterkant keek naar houdbaarheid en ingrediënten. Thuis gekomen kwam al snel de vraag: Wanneer bak jij ze?




Vorig jaar bakte ik deze: Ouderwetse pepernoten , waar ik niet echt tevreden over was. Dat kan ik over van die van vandaag niet zeggen.

Wat heb je nodig?

  • 250 gr biscuitbloem;
  • 8 gr bakpoeder;
  • 105 gr donkerbruine basterdsuiker;
  • 100 gr koude ongezouten roomboter in blokjes;
  • 90 gr volle melk;
  • 10 gr speculaaskruiden;
  • Snufje zout.


 En hoe maak je ze?

  • Zeef de bloem met de bakpoeder boven een kom;
  • Voeg de suiker en het speculaaskruiden toe;
  • Roer door elkaar en voeg dan de boter toe;
  • Roer daarna de melk erdoor;
  • Kneed met koude handen het geheel tot een samenhangend deeg;
  • Maak van het deeg balletjes ter grote van een knikker;
  • Leg die op een met bakpapier bekleedde bakplaat.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 175⁰C ( hetelucht );
  • Bak de pepernoten gaar in 25 minuten.


De pepernoten zijn heerlijk bros en luchtig. Ze 'knappen' tussen je tanden uit elkaar. Laat ze volledig afkoelen voordat je ze eet en stop ze snel in een pot, want voordat je het weet zijn ze op.


                                                           ©Marionskitchenstories


4 opmerkingen:

  1. Hoi
    Hoe kom ik aan biscuitbloem of kan ik het vervangen door iets anders?
    Groet B

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neem gewone tarwebloem die geschikt is voor het bakken van cake en taarten. Succes!

      Verwijderen
  2. De foto van het eindresultaat beschouwend alsook het receptuurlijstje kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het hier niet om pepernoten gaat dan wel om kruidnoten.
    Onmisbaar voor pepernoten, taaitaai e.d. zijn keukensiroop en heldere honing.
    Overigens zijn ze niet te versmaden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Het zijn kruidnoten, daar kwam ik ook pas later achter.

      Verwijderen