zaterdag 17 oktober 2015

Chocoladetaart

Eigenlijk ben ik meer van het brood en vlaaien bakken dan van de taarten. Niet alleen omdat ik nogal onhandig ben op sommige terreinen, maar ook omdat ik taart vaak erg zwaar vind. Toch ben ik voor deze taart gezwicht.



Wat heb je nodig?

Voor een springvorm van 27 cm Ø                                                       

Voor de taart:

  • 245 gr biscuitbloem;
  • 240 gr rietsuiker;
  • 140 gr cacaopoeder;
  • 8 gr bakpoeder;
  • 3 eieren los geklopt ( M );
  • 165 gr karnemelk;
  • 150 gr olijfolie;
  • 1 ½ tl vanille extract.


Voor de frosting / vulling

  • 245 gr roomboter ( ongezouten );
  • 80 gr cacao;
  • 340 gr poedersuiker;
  • 80 gr melk;
  • 1 ½ tl vanille extract.
  • 300 gr sinaasappeljam.

En hoe maak je hem?


  • Zeef bloem, bakpoeder, cacao boven een kom en voeg de suiker toe;
  • Roer goed door;
  • Voeg dan alle andere ingrediënten toe en klop met de mixer gedurende 2 minuten tot een samenhangend deeg;
  • Verdeel het beslag gelijkmatig over je ingevette bakvorm.


Bakken en opmaken:

  • Verwarm de oven voor op 170⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Zet de taart in het midden van de oven ( 3de richel ) en bak 30 minuten;
  • Laat de taart goed afkoelen;
  • Snijd de taart doormidden;
  • Strijk de jam op het onderste deel en leg het bovenste deel erop;
  • Meng de boter en de gezeefde cacaopoeder in een kom en klop romig;
  • Voeg dan de poedersuiker, melk en het vanille extract toe en klop totdat alle suiker goed is  opgenomen;
  • Smeer de taart in met de frosting;
  • Bewaar de taart in de koelkast;
  • Haal hem een half uur voor het serveren uit de koelkast.

De verschillende laagjes van de taart 

De taart is heel erg lekker. Hij is aan de 'zware' kant, dus snijd er kleine stukken van. Wat ik vreemd vind aan het recept is het gebruik van olijfolie in het deeg. Hoewel je die niet proeft, neem ik de volgende keer  toch roomboter. De hoeveelheid frosting beperk ik tot ongeveer 2/3. Dat is meer dan genoeg. Je kunt de taart serveren bij de koffie / thee, maar ook als dessert, bijvoorbeeld in combinatie met een bolletje ijs. 


                                                               ©Marionskitchenstories




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen