maandag 20 juli 2015

Frans stoofvlees geweckt

Wecken schijnt weer populair te zijn. Zelf ben ik tot nu toe nooit verder gekomen dan het maken van pruimenjam en appelstroop. Ik herinner me van vroeger dat mijn moeder dagen bezig was met het schoonmaken van groeten en fruit, weckglazen en ringen. Daarna werd de grote weckketel tevoorschijn gehaald en werd er geweckt. Een hele onderneming was het.

Van een bakvriendin kreeg ik vorige week het recept van Daube ( = letterlijk stoven ) en een uitgebreid advies om het vlees te wecken. Dus bestelde ik wat glazen en ging onder het motto van, je moet alles toch een keer geprobeerd hebben, aan de gang.



Wat heb je nodig voor 6 potten van 1/2 liter 

  • 1,5 kg runderpoulet in blokken;
  • 125 gr bacon in blokjes;
  • 2 stengels bleekselderij in schijfjes;
  • 500 gr tomaten;
  • 325 gr wortelen in blokjes;
  • 250 gr ui in ringen;
  • 625 gr droge witte;
  • 6 teentjes knoflook gesnipperd;
  • 120 gr runderbouillon ( van een blokje );
  • Eekhoorntjesbrood ( liet ik weg );
  • 1 kruidnagel ( liet ik weg );
  • Schil van 1 sinaasappel ( liet ik weg );
  • 1 eetlepel olijfolie;
  • 1 bouquet garni ( ik nam verse kruiden naar eigen smaak );
  • Zout en peper.


En hoe maak je het?

  • Snijd de wortelen in blokjes, de ui in ringen, de bleekselderij in schijfjes en snipper de knoflook;
  • Dep het vlees droog met keukenpapier;
  • Doe het vlees in een ovenschaal, schenk er de wijn over, voeg de wortelen, ui, bleekselderij en knoflook toe;
  • Doe de kruiden erbij, de olijfolie en voeg zout en peper toe ( niet teveel );
  • Dek de schaal af en zet ze in de koelkast gedurende minimaal 2 uur;
  • Roer alles enkele keren goed door gedurende die 2 uur;
  • Ontvel de tomaten en snijd de zaden en lijsten eruit en snijd ze klein;
  • Maak de runderbouillon;
  • Neem een grote braadpan en bak daarin de bacon blokjes uit;
  • Voeg dan alle ingrediënten uit de ovenschaal toe, evenals de tomaten en de bouillon;
  • Laat het geheel gedurende 2 – 3 uur zachtjes stoven ( vlees moet goed gaar zijn ).


Wecken:


  • Was de potten en ringen af in een sopje;
  • Maak ze droog en spoel ze heet uit;
  • Laat ze uitlekken;
  • Zet de potten ( met de ringen ) op de kop op een grote plaat met gaatjes;
  • Schuif ze in de stoomoven en steriliseer de potten op 100⁰C met 100% stoom gedurende 15 minuten;
  • Schenk de potten vol ( tot 2 cm onder de rand ) met het vlees en sluit ze af;
  • Veeg de randen eventueel schoon met vochtig keukenpapier;
  • Zet de potten opnieuw op de plaat met gaatjes en weck ze gedurende 2 uur op 100⁰C met 100% stoom;
  • Laat de potten afkoelen in de oven;
  • Controleer of de potten goed dicht zijn door de klemmen los te maken;
  • Zet ze weg op een donkere plek ( kast ) of kelder.
Als je het vlees later eet, laat het dan nog 15 minuten koken om botulisme te voorkomen.


Opmerkingen:

  • Ik liet het eekhoorntjebrood weg ( niet verkrijgbaar ), evenals de sinaasappelschil ( geen biologische in huis ). En koos voor de kruiden die ik toevallig had. 
  • Ik raakte lichtelijk in paniek toen in de belletjes bovenin de potjes zag. Dat schijnt echter zo te horen. 
  • Toen ik de 6 potten gevuld had, was er nog genoeg over om diezelfde dag van te eten. Gecombineerd met nieuwe aardappelen en verse erwten hebben we het ons goed laten smaken.
  • Heb ik nu een nieuwe hobby ontdekt? Als ik heel eerlijk ben, denk ik van niet. Het was leuk om een keer uit te proberen en het is fijn dat het goed gelukt is. Het stoofvlees zal ik zeker vaker maken in de pan of in de oven. Daarna is de kans groot dat ik kies voor invriezen. Wecken is mij teveel werk en alles wordt wel heel erg gaar.

                                                         ©Marionskitchenstories





2 opmerkingen: