maandag 27 juli 2015

Zo maak ik mijn eigen Waldkornmix

Waldkornbrood is zeer geliefd in dit huis. Ik bak het zeer geregeld in alle mogelijke variaties. De biologische mix koop ik altijd bij de molen waar ik mijn meel koop. Omdat ik ook veel andere broodsoorten bak en de molen alleen 5 kg pakken verkoopt, heb ik besloten zelf een mix samen te stellen, zodat ik niets meer hoef weg te gooien.

Let op:
Ik pretendeer niet dat mijn Waldkornmix dezelfde is qua samenstelling als die van de molen. Het is een goede benadering ervan en qua smaak vinden wij het een succes.

De mix van de molen met donker moutmeel. 
Op de foto hierboven zijn de groene puntjes sesamzaadjes. Ze zijn ( om wat voor reden dan ook ) verkleurd.

Mijn eigen Waldkornmix
Als je op zoek gaat naar de ingrediënten van Waldkornbrood, dan laat niemand het achterste van zijn tong zien. Er wordt van alles genoemd als ingrediënt. Ik heb voor die dingen gekozen, die wij lekker vinden.

Hier zie je het verschil beter. Boven van de molen, onder het mijne.

Hoe maak ik mijn mix?


Ingrediënten:

  • 20 gr zonnebloempitten;
  • 30 gr spelt- of havervlokken;
  • 30 gr lijnzaad;
  • 20 gr sesamzaad;
  • 20 gr moutmeel licht ( biologisch );
  • 170 gr lemairemeel.
Update april 2017

Tegenwoordig stel ik mijn waldkornmix anders samen. Dit recept is voldoende voor 100 gr meel:

  • 40 gr zonnebloempitten;
  • 50 gr havervlokken;
  • 40 gr lijnzaad;
  • 30 gr sesamzaad;
  • 10 gr pompoenpitten;
  • 7 gr moutmeel ( licht ).


Werkwijze:

Maal de zonnebloempitten en de vlokken fijn met de staafmixer;
Voeg de andere ingrediënten toe en roer goed door.


Het mengsel dat je nu hebt, is voldoende voor 1000 gr meel en / of bloem.


Het brood staat te rijzen

Ik bakte met de 2 mixen brood.

Voor het donkere brood ( x 2 )

  • 150 gr Waldkornmix van de molen;
  • 250 gr lemairemeel;
  • 100 gr tarwebloem;
  • 5 gr zout;
  • 5 gr instantgist of 12 gr verse gist;
  • 300 gr water;
  • 5 gr lecithine ( optioneel );
  • 15 gr olijfolie;
  • 100 mg vitamine C ( optioneel ).


Donker ( molen )


Voor het lichte brood

  • 150 gr zelfgemaakt Waldmix;
  • 250 gr lemairemeel;
  • 100 gr tarwebloem;
  • 9 gr zout;
  • 5 gr instantgist of 12 gr verse gist;
  • 300 gr water;
  • 5 gr lecithine ( optioneel );
  • 15 gr olijfolie;
  • 100 mg vitamine C ( optioneel ).



Ik bereidde het brood zoals beschreven in vele van mijn recepten op dit blog.

Wat is de conclusie?

Qua smaak verschillen de broden niet heel erg veel. In de mix van de molen zit gebrande mout en ook zout. Ik koos voor de ongebrande lichte mout en voegde geen zout aan de mix toe.
Natuurlijk zijn er nog andere variaties mogelijk. Het enige onderdeel dat nooit ontbreken mag is moutmeel ( donker of licht ).

                                                          ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen