vrijdag 17 juli 2015

Bruin Crème Fraîche brood

Het Crème Fraîche Brood dat ik een tijdje geleden bakte was hier een doorslaand succes. Daarom besloot ik gisteren er een bruine variant van te maken. Net iets gezonder omdat er meer vezels inzitten en net zo lekker. Ditmaal heb ik de suiker weggelaten. Je mist hem absoluut niet en hoe minder suiker hoe beter is mijn devies.


Wat heb je nodig voor 2 grote broden?

  • 200 gr tarwebloem;
  • 800 gr lemairemeel;
  • 16,8 gr instantgist of 42 gr verse gist;
  • 17,5 gr bakkerszout;
  • 375 gr halfvolle melk;
  • 315 gr crème fraîche op kamertemperatuur;
  • 2,5 ei;
  • snufje vitamine C ( optioneel ).

En hoe maak je ze?


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2-3 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in 8 – 10 minuten tot een soepel, plakkerig deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een ingevette werkplek;
  • Maak je handen vochtig, deel het deeg in 2 gelijke stukken en bol ze op;
  • Leg de bollen in ingevette kommen, dek die af en zet ze te rijzen gedurende 55 - 60 minuten ( 29⁰C );
  • Doe na 20 minuten een 'stretch & fold';
  • Neem het deeg uit de kommen als het voldoende gerezen is, druk het voorzichtig plat en vorm er broden van;
  • Leg de broden in ingevette broodblikken;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 25 – 35 minuten ( 30⁰C ).
Lecithine is niet nodig, want er zit al ei in het brood
Bakken:
  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood 10 minuten op 220⁰C met stoom;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak het brood in 20 - 30 minuten gaar.




Het is wederom een groot succes. Zo lekker dat je weinig beleg nodig hebt. Eindelijk weer eens een busbrood dat goed gerezen is in de oven. Zoals je in het overzicht van mijn blog kunt zien, heb ik de laatste maanden bijna alleen maar plaatbroden op mijn blog gezet. De reden: de busbroden ( die ik uiteraard ook bak ) lukken niet meer. Ze zijn gescheurd of ze blijven te plat. Ik heb een vermoeden waar het aan ligt, maar nog geen zekerheid.

                                                         ©Marionskitchenstories


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen