woensdag 24 juni 2015

Mueslibollen

Alweer een hele tijd geleden bakte ik dit Mueslibrood. Ik was gewoon vergeten hoe lekker het was. Pas toen ik de 'mueslirolls' tegenkwam van Karins Kitchenstories herinnerde ik het mij en besloot ze direct te gaan maken. Ik maakte een dubbele portie en daarvan heb ik beslist geen spijt.



Wat heb je nodig voor circa 23 bollen?

Voor het deeg:

  • 300 gr lemairemeel;
  • 50 gr volkoren semolameel;
  • 350 gr tarwebloem;
  • 11,2 gr instantgist of 28 gr verse gist;
  • 500 gr water;
  • 12,6 gram bakkerszout;
  • 28 gr golden syrup of honing;
  • 30 gr olijfolie;
  • 7 gr lecithine ( optioneel );
  • 14 gr glutenpoeder;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • Speltvlokken voor de garnering.



Voor de muesli:

  • 55 gr havermout;
  • 50 gr sinaasappelschilletjes;
  • 40 gr lijnzaad;
  • 30 gr sesamzaad;
  • 110 gr zonnebloempitten;
  • 110 gr pompoenpitten;
  • 60 gr gedroogde abrikozen.

Hoe maak je de muesli?


  • Was de abrikozen, droog ze af en snijd ze in kleine stukjes;
  • Doe ze met alle andere ingrediënten ( m.u.v. de sinaasappelschilletjes ) in een kom en meng goed.

Het meel / de bakkersformule

Hoe maak je de broodjes?

  • Doe alle ingrediënten voor het brood (met uitzondering van het zout ) plus de sinaasappelschilletjes in de kom van de standmixer en meng gedurende 2 – 3 minuten op lage stand totdat alle vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout toe;
  • Kneed op hogere stand gedurende circa 4 minuten;
  • Voeg dan de muesli toe en kneed het geheel tot een soepel deeg in nog ± 4 minuten;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een werkplek;
  • Bol het deeg op en leg het in een grote ingevette kom en dek die af;
  • Zet het deeg gedurende 60 - 75 minuten te rijzen ( 29⁰C );
  • Neem het deeg uit de kom, druk voorzichtig de lucht eruit en weeg 23 stukjes van elk 70 - 75 gr af;
  • Vorm er bolletjes van en laat ze 10 minuten rusten onder een schone doek;
  • Werk elk bolletje opnieuw rond en besproei het met wat lauw water;
  • Rol het dan door de speltvlokken;
  • Leg de broodjes op 2 bakplaten;
  • Laat ze nog minimaal 30 – 55 minuten rijzen ( 30⁰C ).

De rest van de formule

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C;
  • Bak de bolletjes op de 1ste en 3de richel van de oven gaar op 200⁰C in 15 – 20 minuten;
  • Stoom direct zodra de broodjes in de oven staan.



In deze broodjes heb ik geen noten verwerkt. De hoeveelheid muesli  is groot en noten maken het brood naar mijn mening net iets te zwaar. In plaats van noten nam ik sinaasappelschilletjes. Een goede keuze, want de broodjes zijn luchtig gebleven, met een krokante korst. Ze zijn wat compact gebleven. Het lukt nog steeds niet ze 'groter' te krijgen.

Heb je geen speltvlokken, neem dan een ander soort. Gedurende het bakken worden de vlokken lekker knapperig.

De broodjes zijn heerlijk. Je kunt ze eten als ontbijtbroodjes, lunchbroodjes , bij een salade of als tussendoortje wanneer je een 'dipje' hebt. Invriezen is ook zeer goed mogelijk. 


                                                          ©Marionskitchenstories

Bron: zie boven.


11 opmerkingen:

  1. Dat zier er goed uit Marion, hapt zo heerlijk weg!
    Had je een programma gemaakt, rijzen in de oven en gelijk door met bakken?
    Of op de 'ouderwetse' manier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rijzen in de oven en gelijk bakken. Ik stuur je het programmaatje toe, samen met mijn antwoord op je email. :-)

      Verwijderen
    2. Dus op de 'nieuwe' manier, het lukt!!! Is de dag naar Miele niet voor niks geweest.
      Leuk, ik zie het wel verschijnen :-)

      Verwijderen
  2. Ha Marion, Ik snap je bakkersformule voor meel prima :) Maar hoe kom je tot de verdeling van de zaten noten en pitten? Zout, gist is meestal ca 2% nu 4, en je totalen zitten ver boven de 100% Ik vecht nog enorm met hoeveel zaden, pitten, gedroogd fruit etc ik kan en mag toevoegen op 100% meel. Ik hoop dat je me weer verder kunt helpen. Alvast dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Inge,
    Er zitten in deze broodjes inderdaad heel veel pitten en zaadjes enz. Vaak wordt 10% van het meel gewicht aangehouden voor zaden en pitten. Hier is dat veel meer ( 65% ). Ik heb hiervoor gekozen omdat het muesli broodjes zijn en die mogen behoorlijk gevuld zijn. De hoeveelheid gist varieert, zie hiervoor:
    http://marionskitchenstories.blogspot.nl/2014/09/deel-3-zo-bak-ik-brood-meten-is-weten.html
    Je kunt uiteraard minder toevoegen, amar dan worden ze vast niet zo lekker. Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thnx weer eens :) Ik zal op FB de resultaten showen, denk dat ik ze dit weekend ga bakken!

      Verwijderen
  4. Prima gelukt als heel brood met de helft van je recept....het is zalig. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen