zondag 7 juni 2015

Mijn favoriete fruitvlaai deeg

De zomer is de ideale tijd voor het bakken van fruitvlaaien. Zoals een Abrikozenvlaai, al moet ik toegeven dat het heel moeilijk is om lekker verse abrikozen te krijgen in ons land die ook nog eens zoet genoeg zijn en Kersenvlaai. Morellen zijn er over een poosje overal te koop en als je ze niet direct gebruikt, kunnen je ze bijvoorbeeld ( gedeeltelijk ) drogen ( en daarna invriezen ), of wecken. Dit laatste is weer in en je vindt dus overal recepten om dit thuis te doen.


Ik ben van plan ook eens ander fruit te proberen deze zomer. Maar voordat het zover is hier het deegrecept dat ik tegenwoordig gebruik voor fruitvlaaien.

Ingrediënten:


  • 350 gr patentbloem;
  • 7 gr instantgist;
  • 22 gram suiker;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 100 gr ( half ) volle melk;
  • 50 gr water;
  • 1,25 ml rozenwater extract ( optioneel );
  • 45 gr zachte ongezouten roomboter;
  • 1 eidooier;
  • 0,4 gr zout;
  • 60 mg vitamine C ( optioneel ).


Werkwijze voor de vlaai:


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. de boter en het zout ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2-3 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed 5 minuten op een hogere stand;
  • Voeg dan de boter toe en kneed totdat die is opgenomen en het deeg ( lijkt een beetje op kauwgum ) soepel is ( circa 4 – 6 minuten );
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een ingevette werkplek. Maak eventueel je handen vochtig als het blijft plakken;
  • Bol het deeg op, leg het in een ingevette kom, dek die af en zet het te rijzen ( 45 – 60 minuten );
  • Neem het deeg uit de kom en houdt 1/3 achter voor het raster;
  • Rol 2/3 ervan uit en bekleed daarmee een ingevette vlaaivorm;
  • Prik het deeg in met een vork en laat het nog even rijzen ( beetje opzwellen );
  • Strooi wat paneermeel of beschuitkruim op de boden;
  • Schenk de vulling erin;
  • Rol het resterende deel uit tot een ronde lap en prik daaruit met de rastervorm het raster ( of snijd zelf reepjes en leg die dwars over de vulling );
  • Bestrijk de vlaai met het suikerwater en strooi er de strooisuiker over.

Bakken:
  • Verwarm de oven voor op 180⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak de vlaai in 20 minuten gaar in het midden van de oven.

Maak de bodem van de vlaai niet te dun. Als hij niet overal even bruin wordt, draai hem dan halverwege het bakken.

                                                ©Marionskitchenstories

8 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit en weinig suiker wat ik vast nog kan inruilen voor gezondere suiker?
    Ik ga het proberen. En ja Marion, weer bek in limbourg, en onz geboorte stad. Heerlijk. ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas geen verstand van 'gezonde'suiker. Als hij maar tegen hitte bestand is, zal het wel kunnen. Terug in S neem ik aan? Groot gelijk! Geniet ervan.

      Verwijderen
  2. Hoi, had een vraagje over de vitamine c, welke gebruik je hiervoor? bruis met een smaakje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik gewoon de vitamine C tabletjes van het kruitvat. Zijn goedkoop en gemakkelijk klein te vijzelen.

      Verwijderen
  3. Je bent het zout vergeten te vermelden in je recept !
    leuke site verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil geen zeikerd zijn, maar is 0,4 gram niet iets weinig.
      Ik neem aan dat je 4 gram bedoelt. dat is ongeveer 1,2 procent.
      Ik gebruik meestal rond de 1,6 of 1,8 procent zout.
      Maar kan natuurlijk beiden.

      Verwijderen
    2. 0,4 gr is wat ik gebruik voor fruitvlaai :-)

      Verwijderen