vrijdag 29 mei 2015

Kwarkbollen, bak er 24 in plaats van 12 !

Hoewel je van jezelf niet mag zeggen dat je heerlijk brood bakt, doe ik het nu toch maar eens. Ik kom al meer dan 2 jaar niet bij de bakker en daar heb ik nog geen moment spijt van. Er mislukt nog steeds wel eens iets, maar niet getreurd, weggooien is zelden nodig. Deze kwarkbollen zijn zo lekker, dat ze op zijn voordat je het beseft. Mijn advies dus: bak er gelijk 24 ( recept verdubbelen )!

Net uit de oven

Wat heb je nodig?

  • 500 gr tarwebloem;
  • 6 gr instantgist of 15 gr verse gist;
  • 215 gr volle kwark
  • 190 gr water; 
  • 5 gr lecithine ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 9 gram ( bakkers- )zout .



Voor de 2de rijs

En hoe maak je ze?

  • Doe alle ingrediënten met uitzondering van het zout in de kom van de standmixer en meng gedurende 2 minuten op lage stand totdat alle vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout toe;
  • Kneed op hogere stand tot een soepel deeg ( dit duurt 8 – 10 minuten );
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een werkplek;
  • Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom en dek die af;
  • Zet het deeg gedurende 55 – 60 minuten te rijzen ( 29⁰C );
  • Doe na 25 minuten een 'Stretch and fold';
  • Neem het deeg uit de kom, druk voorzichtig de lucht eruit en weeg 12 stukjes van elk 75 gr af;
  • Vorm er bolletjes van en laat ze 10 minuten rusten onder een schone doek;
  • Werk de bolletjes dan nog een keer goed rond en leg ze op een bakmatje op de bakplaat;
  • Laat het deeg nog minimaal 35 – 55 minuten rijzen ( 30⁰C ).



Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C;
  • Bak de bolletjes in het midden van de oven gaar op 200⁰C in 15 – 20 minuten.



De broodjes zijn heerlijk zacht van binnen. Het deeg in vrij plakkerig. Strijk je werkplek in met wat olie en maak je handen vochtig met wat lauw water. Deze broodjes ga ik zeker vaker maken. Ik hoop dat ze een volgende keer wat hoger worden. Ze blijven toch te plat naar mijn zin.

                                                      ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen