donderdag 21 mei 2015

Crème fraîche brood. Verwen jezelf eens!

Dit brood is een variant op het Macedonie Pogachabrood van Es' Factory. Ik ben een trouwe volger van haar blog en maak geregeld een van haar heerlijke recepten.



Naar mate in langer bak, ben ik niet alleen veel wijzer geworden ( van je fouten leer je het meeste ), maar ook steeds praktischer. Ik zal hier laten zien, hoe ik dit brood maak van begin tot eind.


Wat heb je nodig?

  • 300 gr tarwebloem ( beide meelsoorten samen 100%  );
  • 100 gr lemairemeel;
  • 7 gr instantgist of 17,5 gr verse gist (4,4% );
  • 7 gr zout ( 1,8% );
  • 150 gr halfvolle melk ( 37,5% );
  • 125 gr crème fraiche op kamertemperatuur ( 31,3% );
  • 1 ei ( 0,3% );
  • 15 gr suiker ( 3,8% );
  • 80 mg vitamine C ( optioneel ) ( 0,02% );
  • 4 gr lecithine ( optioneel ) ( 1% ).

Je kunt de lecithine achterwege laten, want er zit al ei in dit brood.
Ik heb de % erbij vermeld, want een ding weet ik zeker: je kunt er beter 2 tegelijk bakken!


Ik koos voor dit rijsmandje


Hoe maak je het?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. zout ) voor het deeg in de kom van de mixer en meng op lage stand totdat alle vocht is opgenomen ( 2-3 min );
  • Voeg dan het zout toe en kneed  er in 8 – 10 minuten tot een soepel, plakkerig deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een ingevette werkplek;
  • Maak je handen vochtig en bol het deeg op;
  • Leg de bol in  een ingevette kom, dek die af en zet het deeg te rijzen gedurende 60 minuten ( 29⁰C );
  • Doe na 20 minuten een 'stretch & fold';
  • Neem het deeg uit de kom, druk het voorzichtig plat en vorm er een brood van;
  • Leg het brood in een met rijstebloem bestrooid rijsmandje;
  • Laat het deeg opnieuw rijzen gedurende 25 – 35  minuten ( 30⁰C );
  • Snijd het brood vlak voor het inschieten in met een scherp mes dat je met een beetje olie hebt ingevet.

Het deeg is plakkerig. Voeg geen extra meel toe, maar maak je werkblad vet met een beetje zonnebloemolie en leg het deeg erop. Maak je handen nat en je zult zien: het opbollen is geen enkel probleem.

Bedek het mandje met de doek en strooi er meel in

In het begin bestrooide ik de rijsmandjes met rogge- of rijstebloem. Maar wat een gedoe om die mandjes weer schoon te krijgen. Dus nam ik 2 theedoeken ( eerst wassen op 60⁰C ) en knipte die in 2 stukken ( verhouding 2/3 - 1/3 ). 
Het grootste stuk zoomde ik om en is geschikt voor een rond rijsmandje. De  2 kleinere stukken, naaide ik aan elkaar en zijn geschikt voor een lang rijsmandje.
Je bestrooit de doeken met rogge- of rijstemeel en na het rijzen, klop je ze uit en gooit ze in de wasmachine.


Leg het deeg erin en vouw de doeken er losjes overheen

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte ), met de bakplaat of de steen erin;
  • Bak het brood 8 minuten op 220⁰C met stoom;
  • Verlaag dan de temperatuur naar 180⁰C en bak het brood in 20 - 30 minuten gaar.


Het brood is heerlijk zacht en het lijkt op brioche brood. Besmeer het met wat boter en smullen maar.

                                                           ©Marionskitchenstories

Bron: zie boven

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen