woensdag 8 april 2015

Luxe bruine bolletjes

Deze bruine bolletjes noem ik 'luxe', omdat er ei, roomboter en melk in zit. Misschien vind een ander dat gewoon, maar ik vind die toevoeging niet verkeerd.



Ik bak ze met stoom aan het begin van het bakproces. Daardoor wordt de korst heerlijk knapperig. 

Wat heb je nodig voor circa 28 - 30 bolletjes?

  • 500 gr tarwebloem;
  • 500 gr lemairemeel;
  • 11 gr instantgist of 27,5 gr verse gist;
  • 300 gr volle melk;
  • 300 gr water;
  • 2 eidooiers;
  • 18 gr ( bakkers- ) zout;
  • 5 - 10 gr kardemom;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 60 gr ongezouten roomboter ( zacht ).


En hoe maak je ze?


  • Meng de meelsoorten met de melk, het water, de eidooiers, de kardemom en de gist en meng gedurende circa 2 – 3 minuten totdat alle vocht is opgenomen;
  • Voeg daarna het zout en de boter toe en kneed het geheel tot een sopele deeg in 8 – 10 minuten;
  • Stort het deeg op een werkplek, bol het op, leg het in een ingevette kom, dek het af en laat het deeg circa  55 - 90 minuten rijzen ( 27⁰ C ).

Broodjes vormen:

  • Leg het brood op de werkplek en druk voorzichtig de lucht eruit;
  • Weeg ± 28 – 30 stukjes deeg af van 60 – 65 gram;
  • Vorm ze tot bolletjes en leg ze op de bakplaat;
  • Laat ze 10 minuten rusten onder een theedoek;
  • Rol ze dan opnieuw rond;
  • Zet de broodjes daarna opnieuw te rijzen gedurende 40 -  50 minuten ( 30⁰C ).


Bakken:


  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Schuif de bakplaat midden in de oven, zorg direct voor stoom en verlaag de temperatuur naar 200⁰C;
  • Bak de broodjes in 20 - 30 minuten gaar ( 96⁰C );
  • Laat ze afkoelen op een rooster. 


De kardemom geeft een lekkere nasmaak. Als je daarvan houdt, kies dan voor 10 gr. Als je het een beetje wilt proeven, kies dan voor 5 gr.
Over het resultaat ben ik niet helemaal tevreden. De bolletjes hadden van mij beter mogen rijzen tijdens het bakken.


                                                               ©Marionskitchenstories

4 opmerkingen:

  1. hoi, ze zien er heerlijk uit.
    ik ga ze zeker ook eens proberen!
    leuk om je blog te ontdekken...
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marion,
    De broodjes zijn heerlijk, en maak veel gebruik van je blog.
    als ik bolletjes maak, doe ik dat op twee bakblikken.
    En bak dat dan in twee keer, dus één voor één een bakblik.
    Nu is mijn vraag, kan de twee bakblikken in één keer in de oven doen?
    Zoja, blijft de afbaktijd dan hetzelfde, tips altijd welkom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Cor,
      Leuk dat je mijn blog leest! Dat kan. Maar iedere oven is anders. Je kunt het in jouw oven een keer proberen. Kies in plaats van boven- en onderwarmte de hetelucht stand en verlaag de temperatuur met 20 graden. Je bakt dus op 200 graden. Doe dat 5 minuten en verlaag de stand dan naar 190 gr. De tijd kan ik niet precies aangeven. De broodjes zijn gaar als de temperatuur van het deeg 96 gr is. Afhankelijk van het resultaat kun je dan zelf een beetje spelen met de temperatuur en de tijd. In mijn vorige oven werkte dit goed. In mijn huidige oven blijven de broodjes bovenin wat platter. Succes ermme!

      Verwijderen