vrijdag 17 april 2015

Heerlijke kwarktaart uit de Elzas

Als ik in Duitsland ben, eet ik altijd een stuk kwarktaart. Wel van de echte banketbakker en liefst de eenvoudige taart zonder liflafjes. Ik was dan ook erg blij toen ik deze kwarktaart voorbij zag komen op de Facebook groep Taarten, cakes en koekjes bakken is leuk! van Sandrina Jagers. Zij bakt heerlijke dingen en als je van fietsen of wandelen houdt, ga dan eens langs bij haar rustpunt ( trip nummer 2 Schalkwijk bij Houten ).
Je kunt daar uitrusten onder het genot van een heerlijk stuk gebak met koffie of thee. Je betaalt daar maar 1,50 euro voor. Zo goedkoop en lekker krijg je het nergens.

Net uit de oven

Wat heb je nodig voor deze taart?

  • 550 gr volle kwark op kamertemperatuur;
  • 450 gr halfvolle kwark op kamertemperatuur;
  • 125 gr zachte ongezouten roomboter;
  • 3 middelgrote eieren op kamertemperatuur;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 200 gr suiker;
  • 55 gr tarwegriesmeel naturel;
  • 55 gr custard;
  • 16 gr bakpoeder;
  • Sap van 1 citroen;
  • 2,25 ml rozenwaterextract.



En hoe maak je hem?


  • Klop de roomboter met de suiker schuimig;
  • Voeg een voor een de eieren toe en klop verder tot een samenhangend geheel;
  • Klop de kwark met alle andere ingrediënten in een grote kom met de handmixer tot een smeuïg geheel;
  • Schenk het kwarkmengsel bij het botermengsel en klop nog 1 minuut;
  • Doe het over in een met roomboter ingesmeerde springvorm Ø 24 cm ( die van mij is 27 cm ).

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 165⁰C ( boven – en onderwarmte );
  • Schuif de taart op het rooster en bak ze gaar in 55 – 75 minuten;
  • De taart is gaar als een satéprikker er vrijwel schoon uitkomt;
  • Laat de taart afkoelen in de vorm.




Ik heb het recept van Sandrina een beetje aangepast ( minder suiker en gedeeltelijk volle kwark ). Mijn taart was in 55 minuten gaar, maar het kan heel goed dat het in een andere oven langer duurt. 
De taart is heerlijk. Niet te zoet en lekker fris. Met het zonnetje erbij echt in een taart voor in de lente!

Bron: zie boven

                                                                     ©Marionskitchenstories



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen