zondag 29 maart 2015

Twee heerlijke ( Paas- )broden

Toen ik dit recept kreeg toegestuurd via de nieuwsbrief van Donnacaramella wist ik direct: Dit ga ik bakken! Niet dat ik van plan was er zo'n mooi broodmandje van te vlechten, want daarvoor ben ik gewoon niet handig genoeg. Vlechtbrood leek mij een uitstekend alternatief. Zo ziet het er net wat feestelijker uit, voor bijvoorbeeld met Pasen, maar ook op elke andere dag.



Ik heb het recept een beetje aangepast. Dit heb je nodig voor, naar bleek, twee gigantische broden.

  • 800 gr tarwebloem;
  • 200 gr lemairemeel;
  • 16 gr ( bakkers )zout;
  • 475 gr water;
  • 20 gr suiker;
  • 40 gr gist of 20 gr instantgist ;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 5 eieren ( middel ): 4 ( 240 gr ) voor in het brood en 1 om het brood te bestrijken;
  • 105 gr ongezouten roomboter.


En zo maakte ik het:

  • Meng het meel, de bloem, de losgeklopte eieren, de suiker, de gist en het water gedurende 2 – 3 minuten op lage stand;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het deeg gedurende circa 6 minuten op een hogere stand;
  • Voeg daarna de zachte boter in blokjes toe en kneed nog 4 – 6 minuten tot een soepel deeg ( 27⁰C );
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een met zonnebloemolie ingesmeerd werkblad;
  • Maak je handen een beetje vochtig en verdeel het brood in 2 gelijke stukken;
  • Bol die op en leg ze in ingevette kommen of bakken;
  • Dek die af en laat het deeg rijzen ( 29⁰C ) gedurende 55 – 60 minuten ( verdubbelen );
  • Neem het deeg uit de bakken en vlecht van elke bol een brood ( 3 strengen );
  • Leg het brood op de bakplaat en laat het deeg opnieuw rijzen ( 30⁰C ), gedurende 35 – 45 minuten. Dek het deeg af met plasticfolie dat je ingesmeerd hebt met zonnebloemolie;
  • Klop het 5de ei los met een snufje suiker en zout en besmeer de broden vlak voor het in de oven zetten met dit mengsel.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 200⁰C;
  • Bak het brood gaar op 180⁰C gedurende 35 – 45 minuten;
  • Als het brood te bruin wordt leg er dan een vel aluminiumfolie overheen.


Dit brood is super zacht en luchtig en smaakt heerlijk. Omdat de hoeveelheid bijna mijn grote bakplaat afrees, heb ik hieronder de ingrediënten naar percentages op een rijtje gezet, zodat de hoeveelheden gemakkelijk zijn aan te passen.

1000  gr bloem / meel = 100%
 475 gr water               = 47,5%
   16 gr zout                 = 1,6%
   40 gr gist                  = 4%
   20 gr suiker              = 2%
 240 gr eieren              = 24%
 105 gr boter               = 10,5%

De volgende keer neem ik in plaats van 20 gr instantgist 16 gr. De reden is dat ik het deeg naar mijn smaak te snel rees.


                                                               ©Marionskitchenstories

Bron : zie boven


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen