dinsdag 31 maart 2015

Marion's zuurdesembrood met sesamzaad en zonnebloempitten

Ter ere van het tweejarig bestaan van mijn blog ontwierp ik dit brood. Toen ik met brood bakken begon had ik er 'weinig kaas van gegeten' en ik verwachtte al helemaal niet dat ik ooit zelf een recept voor brood zou kunnen bedenken. Maar zie: ik heb een hoop geleerd!




Wat heb je nodig voor 2 broden?

  • 200 gr  Semola di frumento duro;
  • 150 gr Semola volkorenmeel;
  • 220 gr tarwebloem;
  • 300 gr lemaire- of volkorenmeel;
  • 18 gr ( bakkers ) zout;
  • 150 gr tarwedesem;
  • 150 gr lemairedesem;
  • 4 gr instantgist of 10 gr verse gist ( optioneel );
  • 385 gr water;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr Lecithine ( optioneel );
  • 50 gr zonnebloempitten en 50 gr sesamzaadjes geweekt in 100 gr water.

En hoe maak je het?


Werkwijze dag 1

  • Neem de ochtend voor het bakken het desem uit de koelkast, laat het op kamertemperatuur komen en ververs het;
  • Neem de avond voor het bakken een deel van het desem, ververs het tot de gewenste hoeveelheid en laat dit staan tot de volgende ochtend. De rest van het desem bewaar je tot de volgende keer in de koelkast;
  • Weeg de pitten en zaden af en week ze in het water ( dit kan ook de volgende ochtend, maar ze moeten minstens 1 uur weken ).

Werkwijze dag 2

  
  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng gedurende 2 - 3 minuten op lage temperatuur;
  • Voeg dan het zout toen en kneed het geheel tot een soepel deeg in 8 – 10 minuten ( 27⁰C );
  • Neem het deeg uit de kom, maak je handen een beetje vochtig en weeg 2 gelijke stukken af;
  • Bol die op en leg ze afgedekt te rijzen gedurende 1,5 – 3 u in met olie ingesmeerde kommen
  •  ( 29⁰C );
  • Neem het gerezen deeg uit de kommen, bol het op en leg het in met semolameel bestrooid rijsmandjes;
  • Zet het deeg vervolgens nog 45 – 1,5 uur te rijzen ( 31⁰C ).




Bakken

  • Verwarm de oven voor op 230⁰C;
  • Bak het brood met stoom gedurende 25 minuten op 230⁰C, verlaag dan de temperatuur naar 210⁰C en bak nog circa 10 minuten.

Als je geen Semola volkorenmeel hebt, vervang dat dan door de fijne soort. Ik gebruikte tarwe- en lemairedesem. Je kunt ook roggedesem nemen, hoewel de smaak dan wel anders zal zijn. 
Het brood heeft een lekkere zachte nootachtige smaak. Die laatste is zeker niet overheersend en maakt het geschikt om mee te nemen naar het werk. Je kunt het ook serveren bij een salade.


                                                                  ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd Marion!
    Jemig wat ziet dat brood er goed uit! Ik doe alles nog volgens recept, moet toch ook maar eens wat experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Moet je zeker doen, zal je absoluut lukken!

      Verwijderen