woensdag 4 maart 2015

Een wit- en een rozijnenbrood

Vaak als ik naar foto's kijk van broden op het internet, verbaas ik me over de de afmetingen ervan. Vooral gistbroden zijn vaak zo hoog dat ik me afvraag hoe dat kan. Wat doe ik verkeerd? Laat ik ze niet lang genoeg rijzen? Gebruik ik te weinig gist, of kneed ik niet lang genoeg?

Mijn man vroeg om witbrood en ik had zin in rozijnenbrood, dus 'sloeg ik twee vliegen in een klap' met dit resultaat.

Links het rozijnenbrood en rechts het witbrood


Wat heb je nodig?


  • 1000 gr tarwebloem;
  • 30 gr suiker;
  • 500 gr karnemelk;
  • 145 gr water;
  • 12,5 gr instantgist of  ± 31 gr verse gist;
  • 19 gr ( bakkers- ) zout;
  • 85 gr ongezouten zachte roomboter;
  • 10 gr lecithine ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel ).


Voor de vulling:

  • 130 gr rozijnen;
  • 60 gr sinaasappelschilletjes;
  • 105 gr abrikozen.

Week de rozijnen gedurende 15 minuten, spoel ze 2 keer af onder stromend water, laat ze uitlekken en dep ze goed droog;

Was de abrikozen en snijd ze in stukjes.


En hoe maak je ze?

  • Doe alle ingrediënten, behalve het zout en de boter, in de kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten op een lage stand tot alle vocht is opgenomen;
  • Voeg dan de boter en het zout toe en kneed er een soepel deeg van in 10 – 12 minuten ( 27⁰C );
  • Neem het deeg uit de kom en weeg 2 gelijke delen af;
  • Bol een deel op en leg dit in een ingevette kom / bak;
  • Kneed door het andere deeg met de hand de rozijnen, abrikozen en sinaasappelschilltjes;
  • Bol ook dit op en leg dit in een ingevette kom / bak;
  • Dek de kommen af en zet ze te rijzen gedurende ± 60 minuten;
  • Neem het deeg uit de kommen, vorm er broden van en leg ze in ingevette bakblikken;
  • Zet het deeg opnieuw te rijzen ( 35 – 55 minuten ).

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 200⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak de broden in circa 35 – 40 minuten gaar op 180⁰C.

 
Bovenkant: links rozijnenbrood rechts witbrood

Op beide foto's is een duidelijk verschil te zien tussen de twee broden. Het witbrood is een flink uit de kluiten gewassen jongen met ernaast zijn kleinere zusje.
Voor elk brood nam ik 850 gr deeg. Dat het rozijnenbrood minder hoog is door de vulling, die het zwaarder maakt, had ik wel verwacht. Maar dat het witte bijna de oven uit rees niet. Iets meer gist kan een stukje van de verklaring zijn. Wat ik tegenwoordig echter vaker merk is dat de broden die aan de rechterkant van de oven staan, hoger rijzen dan die links staan. Ik vermoed dat het aan mijn nieuwe oven ligt.

Als je twee witte broden wilt bakken neem dan 10 gr instantgist, voor 2 rozijnenbroden neem je ongeveer 15 gram instantgist en uiteraard  verdubbel je dan de vulling.

                                                                 ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Tarwebloem rijst ook veel harder/beter dan meel... Zeker als je eiwitpercentage hoog is.... Heb ik me laten vertellen ;)

    BeantwoordenVerwijderen