woensdag 18 februari 2015

Knapperige bolletjes

Afgelopen zaterdag volgde ik bij Miele in Vianen een workshop, waarin ik in het gezelschap van allemaal stoomoven fans, heel veel leerde over het gebruik van mijn nieuwe oven.  Ik trof er een hoop leuke mensen, enkele zeer inspirerende koks en we sloten de workshop af met een heerlijk zelf bereidde maaltijd. We werden aangemoedigd heel veel te experimenteren met onze ovens, iets wat eigenlijk voor elke oven en ( brood ) bakker geldt.

Vandaag experimenteerde ik met deze broodjes, die heerlijk zacht van binnen en lekker knapperig van buiten zijn.


Wat heb je nodig?

  • 185 gr semolameel;
  • 315 gr tarwebloem;
  • 10 gr instantgist of 25 gr verse gist;
  • 9 gr ( bakkers ) zout;
  • 75 gr ongezouten zachte roomboter;
  • 275 gr water;
  • 5 gr lecithine ( optioneel );
  • 100 mg vitamine C ( optioneel ).



En hoe maak je ze?


  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout en de boter ) in de kom van de mixer en meng gedurende ± 2 – 3 minuten op een lage stand ( tot alle vocht is opgenomen );
  • Voeg dan het zout en de boter in kleine blokjes toe en kneed er in 8 – 10 minuten een soepel deeg van;
  • Stort het deeg op de werkplek, bol het op en leg het in een ingevette en afgedekte kom te rijzen gedurende 50 – 60 minuten ( verdubbelen ) op 29⁰C;
  • Neem het deeg uit de kom en verdeel het in 12 stukjes van circa 70 gr;
  • Bol elk stukje deeg goed op en leg het op een met bakpapier bekleedde bakplaat;
  • Laat de bolletjes opnieuw rijzen, onafgedekt en liefst op ± 30⁰C met een kom heet water ernaast gedurende 30 – 40 minuten.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 200⁰C;
  • Bak de broodjes op 180⁰C en zorg bij het in de oven zetten van de broodjes direct voor stoom;
  • De baktijd is 20 – 30 minuten.




Tegenwoordig zet ik mijn deeg te rijzen in het rijskastje. Als je dat niet hebt, probeer het dan op deze manier : Hoe laat ik mijn deeg rijzen.
Stoom in de oven kun je maken op diverse manieren. Als je geen stoomoven hebt, kies dan de manier die je zelf het prettigst vindt :Hoe zorg je voor stoom in de oven

                                                          ©Marionskitchenstories

Bron: 
Het recept voor deze broodjes is gebaseerd op de Tijgerbolletjes van Jacqueline

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen