woensdag 17 december 2014

Een nieuwe oven en melk wit met mais

Sinds afgelopen maandag heb ik een nieuw speeltje, een combistoomoven van Miele. Gisteren bakte ik daarin voor het eerst brood. Ik koos veiligheidshalve voor een 'eigen programma': boven- en onderwarmte,  temperatuur, en tijd  gebaseerd op ervaring met de vorige oven. Dat ging redelijk.

Dus dacht ik vandaag: ik trek de stoute schoenen aan en ga bakken met stoom. Ik koos een door de oven aanbevolen programma en bakken maar. Het brood kwam er zo uit.


Het brood heeft een rare vorm en lijkt in de oven niet te zijn gerezen. Mijn naam staat er niet op, want of het eetbaar is betwijfel ik. Eerst maar eens proeven en verder experimenteren.

Dus gaat mijn plan om het recept met jullie te delen niet door en vervang ik dat door het brood dat ik eerder bakte in mijn oude oven: Melk wit met mais.



Wat heb je nodig?

  • 235 gr water;
  • 350  gr volle melk;
  • 950  gr tarwebloem;
  • 50 gr maïsmeel;
  • 9,2 gr instantgist of 23 gr verse gist;
  • 19 gr ( bakkers )zout;
  • 70 gr ongezouten zachte roomboter in blokjes;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr lecithine ( optioneel ).

En hoe maak je het?

  • Doe de bloem, het meel, de gist, de melk en het water in de kom van je mixer en meng gedurende 2 minuten;
  • Dek de kom af met plasticfolie en laat het geheel ± 20 minuten staan;
  • Voeg dan de lecithine, het zout, de vitamine C en de blokjes ( niet tegelijk maar na elkaar ) boter toe kneed er in circa 8 – 10 minuten een soepel deeg van;
  • Weeg het deeg af, deel het in 2 gelijke stukken, bol die op en leg ze in ingevette kommen;
  • Laat ze circa 45-60 minuten rijzen;
  • Stort het deeg op een werkplek en duw er voorzichtig de lucht uit;
  • Vorm er een brood van ter breedte van je bakblik, druk de naad goed dicht en leg het deeg in het blik;
  • Laat het deeg in het blik nog circa 45 – 60 minuten rijzen.


Bakken:


  • Verwarm de oven voor op 200 ºC( conventioneel );
  • Bak het brood in 30- 35 minuten bruin en gaar ( 96°C );
  • Stort de broden direct op een rooster en bestrijk het brood met wat zachte boter.
  • Laat het volledig afkoelen voordat je het gaat snijden.

We vinden dit heel lekker brood. De donkere puntjes op de bovenkant van het brood kan ik niet verklaren. Ze waren ook nergens terug te vinden in het brood zelf. Slechte foto, denk ik.


                                                          ©Marionskitchenstories

Bron:

Het brood is gebaseerd op :Witbrood nummer 4 van Levine


5 opmerkingen:

  1. Dat is leuk Marion, wij hebben ook een Miele combistoomoven en zijn ook aan het experimenteren. Zelf een programma schrijven of de voorgeprogrammeerde gebruiken.... Vind het nog best moeilijk en ook vaak tegenstrijdig. Zou het leuk vinden om je ervaringen te lezen.

    Groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal er zeker meer over vertellen Karin. Maar hoop dat jij ook je ervaringen wilt delen. Er is nog een 'lange weg te gaan' voordat ik het apparaat echt begrijp :-)

      Verwijderen
  2. Altijd lekker als je een nieuwe oven in de keuken hebt waarmee je echt super lekker kan koken! Lekkere dingen maken...... Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij plaatsen in april een nieuwe keuken en ik overweeg ook een Miele combostoomoven. Welk type heb jij en ben je er tevreden mee? Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een Miele Combistoomoven type 6660XXXL. Ik weet nog niet echt hoe tevreden ik ben omdat ik nog een beetje 'worstel' met het apparaat. Volgende week maandag komt iemand van Miele langs, omdat het brood in blik niet mooi gaar wordt. Daarentegen worden broden op de steen of bakplaat dat wel. Ligt het aan mij of aan de oven? Ik weet het niet. Als je meer wilt weten na dat bezoek, schrijf me dan een email.

      Verwijderen