vrijdag 28 november 2014

Ouderwetse pepernoten

Zelf houd ik niet zo van pepernoten, maar ik heb een man die ze wel lust en daarom ging ik op zoek naar een recept. Online vind je honderden recepten en de pepernoten zien er allemaal anders uit. Op Wikipedia vond ik deze beschrijving van de pepernoot met roggemeel en anijs. Dus dook ik in mijn bakboeken om te kijken of ik dat kon vinden. En ja hoor in het boek van 'De banketbakker' van Cees Holtkamp vond ik dit recept.



Wat heb je nodig?


  • 150 gr honing;
  • 100 gr bruine basterdsuiker;
  • 300 gr roggebloem;
  • 3 gr zout;
  • 12 gr gemalen anijszaad;
  • 25 gr water;
  • 10 gr gezeefde bakpoeder.


Ik gebruikte 'Stollenpuder', die ik vorig jaar in Duitsland kocht. Die bevatte bourbon vanille, anijs, piment, kardemom, kaneel en kruidnagel.

Je kunt in de plaats van anijszaad ook koekkruiden nemen, die hebben ongeveer dezelfde samenstelling als de 'Stollenpuder'.

En hoe maak je ze?

Werkwijze dag 1:

  • Weeg alle ingrediënten vooraf af, zeef de roggebloem en de bakpoeder en zet ze klaar;
  • Verhit de honing in een pan tot 90⁰ C;
  • Neem dan de pan van het vuur en roer de bruine basterdsuiker erdoor heen totdat hij smelt;
  • Voeg dan het roggebloem toe en roer opnieuw goed door totdat alles goed gemengd is. Je kunt dit eventueel met de hand doen, maar pas op want het is heet;
  • Voeg daarna alle andere ingrediënten toe en kneed met de hand alles tot een samenhangend geheel;
  • Doe het deeg over in een schone kom, dek het af met plasticfolie en laat het circa 24 uur staan op kamertemperatuur.


Werkwijze dag 2:

  • Maak je handen nat met koud water en kneed het nog even door;
  • Bekleed een springvorm met bakpapier;
  • Maak van het deeg bolletjes en leg die tegen elkaar aan in de springvorm. 


Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 160⁰C;
  • Plaats de springvorm op de middelste richel en bak de pepernoten in 20 – 25 minuten gaar;
  • Neem de springvorm uit de oven en laat de pepernoten afkoelen totdat ze lauw zijn;
  • Haal ze dan van elkaar en laat ze verder afkoelen.


Opmerkingen

  • De pepernoten smaken zoals ik ze mij herinner van vroeger. Aan de buitenkant zijn ze lekker knapperig en van binnen enigszins taai.
  • Het deeg vond ik erg moeilijk te bewerken. Het was stroef en korrelig, waardoor het vormen van balletjes erg moeilijk was. Als ik ze opnieuw maak, doe ik er wat meer water bij zodat het deeg wat soepeler wordt.
  • Mijn springvorm met een Ø 28 cm was te groot. Neem een kleinere zodat de bolletjes goed tegen elkaar liggen. Dit zorgt ervoor dat de randen niet te snel gaar worden.


29 -11 2014 Aanvulling op bovenstaande opmerking:

Ik heb nagedacht over dit recept en de smaak van deze pepernoten en vandaag enkele commerciële pepernoten geproefd. Die smaakten brosser en minder uitgesproken ( lees lekkerder ).

Dus :

  • Ga ik op zoek naar een beter recept;
  • Neem ik voortaan minder kruiden;
  • En bak ik de pepernoten op 180⁰C.

Bron : De banketbakker van Cees Holtkamp

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen