dinsdag 11 november 2014

Eenkoren-tarwebrood

In poosje geleden kocht ik een kilo eenkorenmeel. Het ziet er een klein beetje geler uit dan normaal tarwebloem en het wordt niet zo heel veel meer geteeld. Voor meer informatie kijk hier: Eenkoorn
Het staat erom bekend dat het gemakkelijker verteerbaar is dan ander graansoorten en je kunt er heerlijk brood mee bakken. Jammer dat het nogal duur is.


Ik bakte vandaag twee broden met dit meel, een met havervlokken en een zonder.

Wat heb je nodig?

  • 600 gr tarwebloem;
  • 400 gr eenkorenmeel;
  • 10 gr instantgist;
  • 18 gr bakkersout;
  • 15 gr glutenpoeder ( optioneel );
  • 605 gr water;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 10 gr lecithine ( optioneel ).


En hoe maak je het?


  • Doe alle ingrediënten in de kom van de standmixer en meng gedurende 2 - 3 minuten op lage stand totdat alle vocht is opgenomen;
  • Kneed op hogere stand tot een soepel deeg ( dit duurt 8 – 10 minuten );
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een werkplek;
  • Verdeel het in twee gelijke stukken ( circa 840 gr per stuk );
  • Bol ze op en leg ze in ingevette kommen / bakken en dek die af;
  • Zet het deeg gedurende 45 – 60 minuten te rijzen ( verdubbelen );
  • Neem het deeg uit de kom, druk voorzichtig de lucht eruit en vorm het deeg tot broden;
  • Doe deze in het ingevette bakblikken en laat het deeg opnieuw rijzen ( ± 40 minuten ).


Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 200⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak het brood op 180⁰C gaar in circa 35 minuten ( 96⁰C ).





Omdat ik niet eerder bakte met dit meel heb ik wat glutenpoeder toegevoegd. Dit is echter ( achteraf ) niet echt nodig. Het brood is heerlijk zacht en de nasmaak is licht zoet.

                                                             ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Prachtig brood Marion. Waar kan ik de eenkorenmeel kopen? Dit zou ik ook graag willen proberen.

    Greetz,
    Monique Comvalius-Hewitt

    BeantwoordenVerwijderen