zondag 5 oktober 2014

Rozijnenbrood, krentenmik of vruchtenkoek? Als jij het weet mag je het zeggen.

Als ik rozijnenbrood bak krijg ik steevast als commentaar dat ik veel te weinig vulling gebruik. De rozijnen 'fietsen elkaar na', merkt manlief dan op. Dus dacht ik gisteren: ik ga hem eens verrassen met een ZEER gevuld rozijnenbrood.


Maar een recept vinden dat voldeed aan mijn eisen was nog niet zo eenvoudig omdat er vaak teveel suiker in zat of het soort meel me niet aanstond. Dus besloot ik dit recept als uitgangspunt te nemen en daarop te variëren.

Wat heb je nodig voor deze zeer zware broden?


  • 310 gr kwark;
  • 300 gr volle melk;
  • 40 gr vanille-essence;
  • 18,5 gr instantgist / 46 gr verse gist;
  • 500 gr tarwebloem;
  • 100 gr semola;
  • 400 gr Frans tarwemeel ( alternatief: volkorenmeel );
  • 17 gram zout;
  • 85 gram ongezouten roomboter.

Om te bestrijken:

  • 1 ei;
  • 10 gr water;
  • Een snufje zout en een snufje suiker.

Voor de vulling:

  • 150 gr krenten;
  • 400 gr sultana's;
  • 200 gram gedroogde abrikozen, afgespoeld, droog gemaakt en klein gesneden.


Wel de rozijnen 15 minuten in water. Spoel ze 2 x af en laat ze in een vergiet uitlekken/drogen. Dep ze goed droog voor gebruik. Doe dit de avond voor het bakken, zodat ze goed droog zijn.

*Als je de rozijnen op de dag zelf weekt, neem dan 30 gr water minder, omdat ze dan niet helemaal droog zijn.



Hoe maak je ze?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. de rozijnen, de abrikozen en de boter ) voor het deeg in de kom van de mixer;
  • Meng op lage stand gedurende circa 2 minuten totdat alle vocht is opgenomen;
  • Kneed daarna op een hogere stand gedurende 7 – 8 minuten;
  • Voeg dan de boter toe en kneed nog totdat deze helemaal is opgenomen;
  • Stort het deeg op de werkplek en kneed met de hand de rozijnen voorzichtig door deeg. Ik druk het deeg plat en bedek de ¼ ervan met het rozijnenmengsel. Dan vouw ik de andere helft eroverheen. Dit herhaal ik een aantal malen;
  • Weeg 2 broden af, vorm ze en doe ze in 2 met zonnebloemolie ingevette kommen;
  • Dek de kommen af en laat het deeg  ± 45 – 60 minuten tot het dubbele volume rijzen;
  • Stort het deeg op een werkplek;
  • Druk de lucht er voorzichtig uit, vorm het deeg en leg het met de naad naar beneden in de ingevette bakblikken;
  • Laat het deeg nog circa 45 - 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen;
  • Klop het ei los met het water, de suiker en het zout en bestrijk daarmee de broden.

Oven voorverwarmen:

Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 195 ºC ( boven- en onderwarmte ).

Bakken: 

Zet de broden  in de oven en verlaag direct de temperatuur naar 180 ºC. 
Bak de broden in ± 45 - 50 minuten gaar. 

Gewicht: 2 broden van elk 1270 gram



En wat was het resultaat?

Het inkneden van de vulling was zwaar werk. De broden rezen heel goed, maar hadden helaas geen ovenrijs. Waar dat precies aan ligt weet ik niet, maar ik vond het deeg wel wat stroef.
Over de smaak kunnen we het niet eens worden. Ik vind het brood meer weg hebben van koek en manlief vindt dat het smaakt naar krentenmik. 
Overigens was zijn eerste opmerking: Heerlijk, maar wel ERG VEEL vulling.

Bak ik het vaker?

Absoluut! Maar wel met deze aanpassingen, om het brood wat luchtiger te maken:
  • maximaal 400 gr rozijnen en krenten;
  • maximaal 150 gr abrikozen;
  • 300 gr water in plaats van melk;
  • 200 mg vitamine C;
  • 10 gr lecithine.

De laatste 2 had ik weggelaten om het verschil te zien.

                                                         ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen