vrijdag 3 oktober 2014

Knapkoekjes, een tweede poging

Vorig jaar schreef ik al over de knapkoeken uit Maaseik. In mijn herinnering waren ze groot, flinterdun en heel erg lekker. Toen ik laatst op een zondag in Maaseik was en op zoek ging naar die koeken waren niet alleen de winkels dicht, maar bleken er ook geen knapkoeken in de etalages te liggen zoals ik die in herinnering had. Heeft mijn geheugen een spelletje met me gespeeld, of zijn de knapkoeken uit die tijd verdwenen? Of leek alles groter omdat ik zelf klein was?

Deze ervaring was voor mij de aanleiding om op zoek te gaan naar een nieuw knapkoekenrecept.




Wat heb je nodig voor twee bakblikken vol knapkoekjes?

  • 165 gr zachte roomboter;
  • 130 gr kristalsuiker;
  • 330 gr patentbloem;
  • 10 gr bakpoeder;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 1,5 ( middelgroot ) ei;
  • Suiker om te bestrooien ( optioneel ).

En hoe maak je ze?

  • Mix de suiker met de boter romig;
  • Voeg dan een heel ei erdoor;
  • Als dat is opgenomen mix je het ½ ei erdoor;
  • Zorg ervoor dat alles goed met elkaar gemengd is;
  • Zeef de bloem met het bakpoeder boven een kom;
  • Spatel de bloem door het deeg;
  • Vorm van het deeg een bal en leg die in de koelkast gedurende ± 30 minuten;
  • Neem een deel van het deeg uit de koelkast en leg dat op een met bloem bestrooide werkplek;
  • Strooi ook wat bloem over het deeg;
  • Rol het deeg uit tot de gewenste dikte en prik er koekjes uit;
  • Leg de koekjes op een met bakpapier of bakmatje belegde bakplaat;
  • Herhaal dit met een 2de stuk deeg etc.;
  • Bestrooi de koekjes met strooisuiker.




Bakken:

Bak de koekjes in de hetelucht oven ( of volgens de instructies van je oven ) op 160⁰C - 180⁰C gaar in 15 – 20 minuten.
Let op: de koekjes mogen niet te donker worden.

Neem  de koekjes met behulp van een taartschep of kaasschaaf voorzichtig van de plaat en laat ze op een rek afkoelen.

De koekjes zijn ook dit keer lekker knapperig. Ze zijn nog niet zo dun als ik in herinnering heb, maar qua smaak zijn het heerlijke, niet te zoete, koekjes. Omdat het er best veel zijn heb ik een deel ervan ingevroren. Doe de koekjes direct na het afkoelen in een plastic diepvriesdoos en zet ze in de vriezer. Ze komen er lekker knapperig uit en blijven dat ook nog een aantal dagen.
                                                    ©Marionskitchenstories

Bron: De bakwinkel

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen