zondag 26 oktober 2014

Hazelnoot-amandel volkoren broodjes, gezond en lekker!

Gisteren heb ik amandelen gemalen voor amandelspijs die ik nodig heb omdat ik bitterkoekjes wil bakken en omdat ik wil gaan proberen zelf een banketstaaf te maken. En omdat de machine toen toch op het aanrecht stond heb ik ook nog maar een restant hazelnoten en amandelen gemalen en er deze broodjes van gebakken. Het was een proefbaksels, maar het is uitstekend gelukt.



Wat heb je nodig voor 14 broodjes van elk circa 65 gram?

  • 105 gr gemalen hazelnoten**;
  • 45 gr gemalen amandelen**;
  • 20 gr roggebloem;
  • 135 gr volkoren speltmeel;
  • 200 gr volkorenmeel;
  • 25 gr glutenpoeder;
  • 5 gr lecithine ( optioneel );
  • 8,5 gr instantgist;
  • 9 gr bakkers zout;
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 300 gr water;
  • 75 gr geroosterde, gehakte hazelnoten.


** Met de samenstelling van de gemalen noten kun je variëren. Mijn hoeveelheid is gebaseerd op de
    restjes die ik had. Neem echter nooit meer dan 150 gr in totaal.
    Als je geen glutenpoeder hebt, vervang dan een deel van het meel door bloem.





En hoe maak je ze?

  • Maal de hazelnoten en amandelen klein;
  • Rooster 75 gr hazelnoten in de oven op 180⁰C bruin, laat afkoelen en hak ze fijn;
  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. de geroosterde noten en het zout ) in de kom van de mixer;
  • Meng gedurende 2 – 3 minuten op lage stand totdat alle vocht is opgenomen;
  • Voeg dan het zout toe en kneed er in ± 10 minuten een soepel deeg van;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het op een met een beetje meel bestrooid werkblad;
  • Kneed er met de hand de geroosterde noten door en bol op;
  • Leg het deeg in een ingevette kom te rijzen gedurende 60 minuten ( verdubbelen );
  • Neem het deeg uit de kom en weeg 14 broodjes van elk 65 gram af;
  • Bol de broodjes op, leg ze op een bakplaat en laat ze ± 45 minuten rijzen.


Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Schuif de broodjes in het midden van de oven, verlaag de temperatuur naar 200⁰C en bak de broodjes in 15 minuten gaar ( 96⁰C ).

De broodjes zijn erg lekker en hoewel ik het niet verwacht had, zijn ze vrij luchtig gebleven. Ze zijn uitstekend geschikt als tussendoortje ( bijvoorbeeld om 17.00 u 's ), want ze zijn voedzaam en gezond. Maar ook bij het ontbijt of de lunch smaken ze goed. Alleen een beetje roomboter erop is voldoende.

                                                          ©Marionskitchenstories

1 opmerking:

  1. Nice rolls. I like breads with nuts, I'm sure they taste good!

    BeantwoordenVerwijderen