vrijdag 10 oktober 2014

Brioche I

Dit brood heb ik al een aantal maal gebakken. Ik wilde het pas publiceren op mijn blog als ik betere foto's ervan had, maar nu ik lees dat in 'Heel Holland Bakt' aanstaande zondag Brioche gebakken wordt, zet ik het nu online. Dan kun je morgen aan de slag en neem je bij de uitzending een kop hete thee met een met roomboter besmeerde snee Brioche. Heerlijk! Of je doet er nog wat fijn geschaafde chocolade op, dan heb je echt een gebakje.

De foto's zijn dus niet helemaal zoals ik ze zou willen, maar laat je daardoor niet weerhouden het te bakken.



Wat heb je nodig voor een flink brood?


  • 425 gr tarwebloem;
  • 6,8 gr bakkerszout;
  • 13,6 gr instantgist;
  • 102 gr volle melk ( op kamertemperatuur );
  • 3,4 eieren ( middel = 60 gr per ei );
  • 50 gr suiker;
  • 170 gr ( zachte ) boter;
  • 4,3 gr lecithine ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel ).





En hoe maak je het?

  • Doe de bloem, de gist, de suiker, de vitamine C en de lecithine in de kom van de mixer;
  • Voeg de melk toe en roer even om;
  • Klop de eieren los en voeg ze toe aan het meelmengsel;
  • Meng goed gedurende 2 minuten op lage stand;
  • Voeg dan het zout toe en meng 1 minuut;
  • Dek dan de kom af en laat gedurende 10 minuten staan;
  • Kneed het deeg dan 2 minuten door;
  • Snijd intussen de boter in blokjes ( niet te zacht ) en voeg die blokje na blokje toe;
  • Zorg ervoor dat alle boter goed wordt opgenomen;
  • Als het deeg al een beetje van de wand loskomt, dek je de kom opnieuw af en laat het deeg opnieuw 10 minuten staan;
  • Kneed dan nog een keer goed door;
  • Doe het deeg over in een ingevette bak, dek het af en zet het te rijzen in de koelkast;
  • Laat de bak minimaal 1 uur in de koelkast staan;
  • Neem het deeg ( koud ) uit de kom, leg het op een met wat bloem bestrooide werkplek en druk het voorzichtig plat;
  • Vorm van het deeg een brood en leg dit in een ingevet bakblik;
  • Laat dit opnieuw 45 – 60 minuten rijzen;
  • Bestrijk daarna het brood met het restant ei, waar aan een snufje zout en wat suiker is toegevoegd;
  • Knip het brood eventueel in met een schaar.

Bakken:


Verwarm de oven voor op 180°C ( onder- en bovenwarmte );
Bak het brood gaar in circa 20 minuten op 180⁰C.



Bron: Hoe bak ik brood van Emmanuel Hadjiandr

Ik ben erg benieuwd naar de brioches die zondag gebakken worden. Ik wens je alvast een leuke uitzending toe!

                                                       ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen