zaterdag 13 september 2014

Tarte tatin

Misschien houden jullie net als ik van het programma Heel Holland bakt. Afgelopen zondag is het tweede seizoen van start gegaan. De deelnemers werden kort geïntroduceerd en mochten direct aan de slag. Een van de uitdagingen die op het programma stonden was 'een tarte tatin bakken'.
Ik had nog nooit een Tarte tatin gebakken, dus trok ik vandaag de stoute schoenen aan en waagde me ook aan deze uitdaging.



Voor mijn versie van de Tarte tatin heb je nodig:

Ingrediënten voor het deeg:

  • 150 gr patentbloem;
  • 65 gr ongezouten roomboter in klontjes;
  • 50 gr water;
  • 55 gr kristalsuiker.


Ingrediënten voor de vulling:

  • 550 gr schone appels ( ik nam Elstar );
  • 100 gr suiker;
  • 1,25 gr kaneel;
  • Boter om de vorm in te smeren.



Ik beschik niet over een echte tarte tatin vorm en daarom koos ik voor deze flexibele kunststoffen vorm.

Hoe maak je ze?


  • Kneed van de gezeefde bloem, de klontjes boter en het water een glad deeg en zet dit afgedekt 1 uur weg in de koelkast;
  • Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in dikke plakken;
  • Meng de 100 gr suiker met de kaneel;
  • Vet een tarte tatinvorm van Ø 25 cm dik in met boter en strooi daarop de 55 gr kristalsuiker;
  • Beleg de suiker met de helft van de appels en verdeel daarover de helft van het kaneel-suikermengsel;
  • Doe hetzelfde met de rest van de appels en de suiker.
  • Neem het deeg uit de koelkast en rol het tot een dunne lap uit op een met een beetje bloem bestoven werkplek;
  • Leg het deeg over de vorm heen en stop de randen onder de appels.


Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven- en onderwarmte );
  • Bak de taart onderin de oven in 30 – 35 minuten gaar;
  • Neem de taart voorzichtig uit de oven en zet ze op een plank;
  • Plaats het rooster midden in de oven en verwarm de grill van de oven voor op 230⁰C;
  • Leg een vel bakpapier op de taart;
  • Dek de taart vervolgens af met een vuurvaste schaal of steen;
  • Draai de vorm met de schaal om en schuif deze in de oven;
  • Verwijder de vorm en laat de suiker ± 5-10 minuten kristalliseren onder de grill.




Laat de taart goed afkoelen en trek daarna voorzichtig het bakpapier eronder uit.

Voor ons is deze taart een blijvertje. Hij is niet te zoet en de karamelsmaak vormt samen met de zoetzure appel een heerlijke combinatie.
                                                              ©Marionskitchenstories

Bron: het recept is gebaseerd op de Tarte Tatin uit De zilveren lepel




















2 opmerkingen:

  1. ik heb toevallig de vormpjes gekocht omdat ik een receptenboekje kreeg voor tartartins, en ik ben dus ook helemaal in de TT , lekker deze ik ga hem pinnen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat daar een receptenboekje voor is. Als je nog eens een goed recept hebt, houd ik me aanbevolen. Heb nu de smaak te pakken :-)

      Verwijderen