vrijdag 22 augustus 2014

Spelt roggebol, of hoe mijn brood tot stand komt

augustus 2013
Afgelopen week heb ik een brood opnieuw gebakken dat ik vorig jaar augustus ook gebakken heb. Ik schrijf altijd op het recept op welke datum ik een brood bak en hoe wij het vinden smaken. Dat ik het opnieuw bakte, had twee redenen: 1. we vonden het lekker brood en 2. ik wilde zien wat ik bijgeleerd heb in het afgelopen jaar.

Ik zal in dit blog niet alleen het recept plaatsen, maar ik de verschillende fasen van het bakproces laten zien.

augustus 2014


Het recept heb ik niet aangepast.



Wat heb je nodig?

  • 350 gr spelt volkorenmeel;
  • 25 gr roggemeel;
  • 275 gr tarwebloem;
  • 11,7 gr bakkerszout;
  • 6,5 gr instantgist of 16 gr verse gist;
  • 6,5 gr lecithine ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 350 gr water.
voor de tweede rijs
Zo ziet het brood eruit als het na de tweede keer is opgebold en in een rijsmandje is gelegd. Let op: ze bolle kant ligt naar boven gekeerd. Dit heeft als voordeel, dat wanneer je het brood goed opbolt, je het brood niet hoeft in te snijden om een mooi resultaat te krijgen. Ik heb semolameel over de bol gestrooid, zodat het gemakkelijk in de oven te schieten is.

na de tweede rijs

Hoe maak je het?

  • Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng circa 2 minuten tot alle vocht is opgenomen;
  • Dek de kom af en laat 30 minuten staan;
  • Voeg dan het zout toe en mix het geheel gedurende 6 - 8 minuten tot een samenhangend deeg. Het is iets plakkerig maar laat los van de wand en de bodem;
  • Neem het deeg uit de kom en leg het in een ingevette bak. Dek af met plasticfolie;
  • Laat het deeg rijzen gedurende 60 minuten;
  • Doe na 30 minuten een 'stretch&fold';
  • Stort het deeg op een werkplek en vorm er een bol van;
  • Leg deze in een met bloem bestrooid rijsmandje, met de naad naar beneden;
  • Laat het deeg 45 - 60 minuten rijzen.

na enkele minuten ovenrijs
Bakken

  • Verwarm de oven met de steen voor gedurende minimaal 30 minuten op 230°C;
  • Als het brood voldoende gerezen is, schiet je het in de oven verlaag je de temperatuur naar 200⁰C;
  • Giet het water in de oven en bak het brood gaar in 35 – 40 minuten.

het brood ontwikkelt zich verder



Op de foto hierboven is te zien, dat het brood langzaam openscheurt, om er uiteindelijk zo uit te zien.


Niet alleen is dit brood anders van vorm en hoogte, je kunt aan de laatste twee foto's hieronder zien, dat het qua structuur en luchtigheid ook anders is.
augustus 2013
We herinnerden ons dat het brood lekker was. Welnu we vonden dit brood heel erg lekker en dus zal het hier vaker gebakken worden.


Als je wilt weten wat ik allemaal geleerd heb het afgelopen jaar, volg dan mijn serie blogs over  Zo bak ik brood

                                                            ©Marionskitchenstories

2 opmerkingen:

  1. Wat super leuk dit te lezen, en ook je veranderingen door het gelerrde, ik ga deze ook bakken. Neem ik hem mee als we naar de kliniek gaan ��

    BeantwoordenVerwijderen