donderdag 31 juli 2014

Zelf heerlijk stokbrood bakken

Al diverse keren heb ik stokbrood gebakken en waar ik steeds veel moeite mee had, was het juist vormen van het deeg en het dan heelhuids op de ovensteen krijgen om te bakken. Dat is de reden dat ik er nog niet eerder een blog aan heb gewijd. Dus ging ik afgelopen weekend op zoek naar een stokbrood blik dat ook nog eens in mijn rijskastje past. Gisteren arriveerde het.


Het heeft ook exact de juiste afmetingen voor de ovensteen ( 4 broodjes naast elkaar ). Vandaag moest er natuurlijk direct mee worden gebakken. Dit is het resultaat.


Wat heb je nodig?

Voor de poolish:

  • 147 gr water ( kamertemperatuur );
  • 147 gr tarwebloem;
  • 0,96 gr gedroogde gist of 2,4 gr verse gist.

Voor de broden:

  • 353 gr tarwebloem;
  • 5,9 gr bakkerszout;
  • 0,96 gr gedroogde gist of 2,4 gr verse gist;
  • 5 mg lecithine ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel );
  • 165 gr water.

De getallen mogen wat vreemd overkomen maar ik wilde het recept op 500 gr bloem houden, zodat het gemakkelijk naar grotere hoeveelheden of kleinere is om te rekenen.

Hoe maak je het?

  • Meng de avond voor het bakken water, bloem en gist met elkaar in een grote kom. Roer goed door en zet de poolish afgedekt met plasticfolie weg op kamertemperatuur;
  • Op de dag dat je de broden bakt doe je de bloem, de gist, het water, de lecithine en de vitamine C in de kom van de mixer en meng je dat heel kort;
  • Voeg dan de poolish toe en meng gedurende 2 minuten;
  • Dek dan de kom af en laat 10 – 20 minuten staan;
  • Voeg dan het zout toe en kneed het geheel tot een ( vrij plakkerig ) soepel deeg;
  • Neem het deeg uit de kom, bol het op en leg het te rijzen in een ingevette kom, afgedekt met plasticfolie gedurende 45 – 60 minuten;
  • Neem daarna het deeg uit de kom, druk voorzichtig de lucht er een beetje uit en weeg 3 of 4 gelijke porties af;
  • Rol van elke portie een stokbroodje en leg ze alle vier opnieuw te rijzen 45 – 60  min. op 30⁰C in de vorm die je hebt bekleed met bakpapier. 
De wasknijpers houden het papier goed vast. Haal ze weg als het deeg er in ligt

Als je wilt kun je nog wat bloem op het bakpapier strooien. Ik neem tegenwoordig het bakpapier van een grote ( goedkope ) supermarkt. Het papier is opgerold in vellen en je kunt die zelfs meerdere keren gebruiken. Het is heel glad papier en het kleeft niet.

Bakken:

  • Verwarm de oven met de steen voor 220⁰C ( boven- en onderwarmte ) gedurende minimaal 30 minuten;
  • Snijd de broden vlak voor het bakken in met een scherp mes;
  • Haal ze daarna met papier en al uit de vorm en leg ze op een grote plaat ( bijvoorbeeld een stuk triplex )
  • Schuif ze daarna tegelijk op de steen;
  • Trek na 5 minuten het bakpapier eronder uit;
  • Bak gedurende 15 minuten, met stoom.

Ik heb het stokbrood gemaakt met de biologische bloem die ik voor al mijn broden gebruik. Je leest vaak dat je Franse bloem T55 moet gebruiken  voor een nog beter resultaat. Die bloem wil ik ook wel eens proberen, maar ik had hem niet in huis. Het brood smaakt heel erg lekker. Wij eten het vanavond met een lekkere frisse salade.

                                                                ©Marionskitchenstories

Bron:
Dit brood is gebaseerd op 'Stokbrood gemaakt met voorgisting' uit het boek 'Hoe bak ik brood' van Emmanuel Hadjiandreou

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen