zondag 20 juli 2014

Volkoren Mais brood

Hoewel het gisteren eigenlijk te warm was om te bakken, heb ik toch de 'stoute schoenen' maar aangetrokken, want de diepvries was akelig leeg. Menig zweetdruppeltje was mijn deel, maar de geur van dit brood maakte heel veel goed.




De foto is genomen vanaf de bovenkant, waardoor het lijkt of het 1 groot brood en 3 kleine broodjes zijn.
Het 3 in 1 brood, kun je indien gewenst inderdaad voorzichtig los snijden van elkaar zodat je 3 kleine broodjes hebt, maar je kunt het ook gewoon zo laten.

De samenstelling van dit brood heb ik zelf bedacht, omdat ik graag eens een andere smaak wilde en omdat ik wilde experimenteren met een poolish van maismeel.

Wat heb je nodig?

Voor de poolish:

  • 225 gr maïsmeel;
  • 0,5 gr instantgist
  • 225 gr water.


Voor het brood:

  • de poolish;
  • 250 gr tarwebloem;
  • 525 volkorenmeel;
  • 35 gr roomboter;
  • 30 gr golden syrup of honing;
  • 9 gr instantgist;
  • 18 gr bakkerszout;
  • 310 gr volle melk;
  • 100 gr water;
  • 10 gr glutenpoeder ( optioneel );
  • snufje vitamine C ( optioneel ).

Hoe maak je het?

Zelf heb ik maar 3 gram glutenpoeder gebruikt. De volgende keer neem ik iets meer. Je kunt de poeder ook weglaten. Voeg niet gelijk alle water toe aan het brood, maar houd een beetje achter zodat je kunt beoordelen of het niet te nat wordt. 




Werkwijze:

De poolish: 

Meng de avond voor het bakken het maïsmeel met het water en de gist. Roer goed door, dek af en laat staan op kamertemperatuur gedurende de nacht.

Het brood:

  • Meng alle ingrediënten voor het brood ( m.u.v. de boter en het zout ) in de kom van de standmixer en meng gedurende 2 – 3 minuten ( totdat alle vocht is opgenomen );
  • Voeg dan het zout toe en kneed circa 6 – 8 minuten;
  • Voeg dan de boter toe en kneed nog ± 2 minuten door tot je een soepel deeg hebt;
  • Neem het deeg uit de kom, weeg het af in 2 gelijke porties;
  • Bol op en leg het in ingevette kommen;
  • Dek af en laat het deeg 1 uur ( of iets langer ) rijzen totdat het verdubbeld is;
  • Neem het deeg uit de kommen en vorm het tot de gewenste broden;
  • Leg deze in ingevette bakblikken en laat ze opnieuw rijzen gedurende  40 – 60 minuten;
  • Voor het 3 in 1 brood verdeel je het deeg in 3 gelijke stukken, bol je ieder stuk op en leg je ze tegen elkaar in het bakblik.

Bakken:

  • Verwarm de oven voor op 220⁰C ( boven– en onderwarmte );
  • Bak het brood op 200⁰C ( onderste richel ) gedurende circa 30 minuten;
  • Leg het brood op rooster en bestrijk het direct met wat gesmolten roomboter.

Het brood is heerlijk zacht en heeft een heel licht zoet smaakje. Het wordt niet ze hoog als andere broden maar het is toch vrij luchtig. Wij vinden deze combinatie erg geslaagd, dus het wordt een vast onderdeel van ons menu.
 
                                                             ©Marionskitchenstories

6 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me heerlijk brood. Ik ga het snel maken maar dan met een combi van speltbloem/meel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben heel benieuwd hoe dat smaakt. Laat je het weten?

      Verwijderen
  2. Looks nice - is it good for toasting, too?
    I enjoy the opportunity to learn a bit of Dutch reading your posts - I can understand most of it, even without Google translate.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. To be honest I don't know, but would say: give it a try. I never toast bread. Leuk dat je Nederlands leert ( good to hear you want to learn Dutch ):-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben blij dat ik dit recept zag op facebook. Een goed recept om mijn maismeel op te maken. (daarna natuurlijk een nieuwe zak halen). Het is een lekker brood.

    BeantwoordenVerwijderen