vrijdag 11 juli 2014

Spelt ( 80% ) zaden brood

Als je het verschil wilt zien tussen hoe ik ongeveer een jaar geleden bakte en nu, dan moet je eens kijken naar dit Speltbrood met sesamzaadjes. Dat brood was erg lekker en dit Spelt zaden brood  is erop gebaseerd. Waar ik indertijd nog mee worstelde, was de 'vastheid' van het brood nadat het gebakken was. Het brood was toen veel compacter dan het huidige ( zie foto twee ).




Wat heb je nodig voor 2 broden?

320 water;
10,2 gr instantgist;
250 gr melk;
55 gr ongezouten roomboter;
800 gr spelt volkorenmeel;
200 gr tarwebloem;
50 gr geroosterde zonnebloempitten en sesamzaadjes ( plus extra om te bestrooien* );
19 gr zout;
10 gr lecithine ( optioneel );
snufje vitamine C ( optioneel ).
   * de zaden / pitten voor bovenop rooster ik niet vooraf.


En hoe maak je het?

Doe alle ingrediënten in de kom van de mixer ( m.u.v. het zout en de boter  )
  en meng gedurende 2 minuten;
Voeg dan het zout toe en kneed het tot een soepel deeg in 8 – 10 minuten;
Na circa 6 minuten voeg je de boter toe;
Vet twee kommen in met olie en laat het deeg afgedekt circa ¾ - 1 uur
   rijzen ( dubbele omvang );
Stort het deeg op een werkplek, druk de lucht er voorzichtig ( niet helemaal ) uit;
Vorm de broden en leg ze in ingevette bakblikken;
Laat het deeg opnieuw circa ¾ - 1 uur rijzen;
Bestrijk het deeg met water en strooi er sesamzaadjes en zonnepitten over.


Bakken :

Verwarm de oven voor op 200 ºC ( boven- en onderwarmte );
Zet  de broodvormen op de onderste richel in de oven en zet de temperatuur terug naar 180 ºC.
Bak het brood in 40 minuten gaar en bruin. 




De kruim van het brood is lekker luchtig. Dit komt volgens mij om de volgende redenen:

  • ik druk niet alle lucht meer uit het brood na de eerste rijs;
  • ik dek gedurende de tweede rijs het brood niet af met plasticfolie maar zet het ( toen nog op het warmtekussen, nu in het rijskastje ) te rijzen met een beker kokend water ernaast.

Onlangs vroeg me iemand waarom ik de bulkrijs ( eerste rijs ) in aparte kommen / bakken doe. De reden daarvan is dat ik het deeg na de eerste rijs zo voorzichtig mogelijk wil behandelen. Het dan nog moeten afwegen en opmaken ( hetgeen dan minder goed lukt ) geeft een minder goed resultaat. Ook dit brood is weer heel erg lekker en je ziet ook met volkoren speltmeel als hoofd ingrediënt je toch een mooi brood kunt bakken.

                                                            ©Marionskitchenstories

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen