maandag 7 juli 2014

Mijn ervaringen met het rijskastje van Brod & Taylor

Een poosje geleden kocht ik een rijskastje ( inklapbaar ) van Brod & Taylor. Ik heb toen beloofd er een stukje over te schrijven.

Foto van de officiële website van Brod & Taylor

Inmiddels gebruik ik het rijskastje bijna dagelijks. Het is een erg handig ding. Opgeklapt kan het in een la en uitgeklapt is het bijzonder licht. Het werkt op elektriciteit en het is gemakkelijk instelbaar op de gewenste temperatuur.
Ik kocht 2 plastic dozen van 2,4 liter waar ik het deeg voor de eerste rijs in doe, maar een derde past er ook nog gemakkelijk naast. Er past echter ook een grote ronde kom in die ik soms gebruik voor een groot rond brood.
Voor de tweede rijs passen er goed 2 broodblikken in. Ik dek die niet af, want er is voldoende ruimte om er een of twee grote mokken kokend water naast te zetten. Het bijgeleverde bakje gebruik ik niet. Ik vind het te klein en het staat onder het rooster, waardoor het vocht zich niet goed verdeeld in het kastje.

Als ik zuurdesembrood bak, gebruik ik het kastje op dezelfde manier. Bij de tweede rijs neem ik een ronde en een langwerpige banneton ( beide geschikt voor een brood van 1 kg ).

In het begin heb ik een keer de temperatuur gecheckt met een losse thermometer, om te zien of die exact klopt met de opgegeven temperatuur. Onderin is het iets warmer dan bovenin, wat begrijpelijk is, want het verwarmingselement zit onderin.
Maar voor het rijzen van het deeg is dat geen probleem. Al mijn deeg komt er goed gerezen uit. Ik kijk inmiddels ( na een dik jaar brood bakken ) goed naar mijn degen en stel daarnaast altijd een wekkertje in met de duur van de rijstijd. Soms ( afhankelijk van het deeg ) neem ik het deeg wat eerder uit het kastje omdat ik zie dat het al voldoende gerezen is.

Voor de rijs

Voor mij als thuisbakker is dit rijskastje zeer bruikbaar. Ik kan het niet vergelijken met andere ( professionele ) rijskasten, maar ik ben er zeer tevreden over. Ik hoef niet meer na te denken over hoe in mijn oven op de juiste temperatuur kan voorverwarmen en meer dan 2 broden bak ik niet gelijktijdig.

Na de rijs


Voor de tweede rijs van broodjes ( de bakplaat past er niet in ) gebruik ik nog steeds mijn 'oude' methode
Hoe laat ik mijn deeg rijzen en dat werkt ook nog steeds goed.

Het resultaat


Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust. Ik zal ze hier beantwoorden, zodat  iedereen ze lezen kan.

                                                             ©Marionskitchenstories


21 opmerkingen:

  1. Waar heb je het gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. p.hoksbergen@ziggo.nl3 juli 2015 om 16:26

      Onder de naam brod&taylor bij bol.com voor € 159,00

      Verwijderen
  2. Ik kocht hem hier: http://www.ketex.de/online-shop/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marion, Ik heb geprobeerd een rijskastje te bestellen bij Ketex.de, helaas kan het alleen begrijp ik niets van de verzendkosten. De beveiligde pagina's kunnen niet vertaald worden. Kun je helpen?

      Verwijderen
    2. Hallo Astrid,
      Ik weet niet precies wat het probleem is, maar je moet kiezen voor "Gewichtsabhangige Versandkosten nach Zonen". Als het goed is moet je ook ergens aangeven dat de bestelling naar NL moet.Voor mij was dat indertijd 16,78 euro. Er staat op de rekening : 1 x 3,96KG. Ik hoop dat het probleem hiermee opgelost is. Succes. Marion

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor het delen van je ervaring! Zat er al over te denken om er eentje aan te schaffen. Gaat er dus zeker komen straks, zeker als we dadelijk weer de koude periode ingaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke blogs heb je. Het is echt een aanrader. Zie de foto's die ik heb toegevoegd.

      Verwijderen
  4. Dag Marion,

    Hartelijk dank dat je de tijd gevonden hebt om je ervaringen met het rijskastje te delen. De bakplaten van mijn (kleine) oven zijn 37,5 x 32 cm. Een stokbroodvorm die ik wil gaan kopen is 38 x 33 cm. Denk je dat deze er in passen?

    Heb jij ook de shelf kit gekocht (hiermee kun je b.v. stokbroden of broodjes op 2 niveaus laten rijzen omdat dit niet zo hoog wordt.)

    Wederom bedankt voor je antwoorden.

    Groetjes van Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede morgen Ellen,
    Ik heb het voor je opgemeten. De lengte binnenin is 37 cm en de breedte 31. Zo'n stokbroodvorm past er dus niet in. Volgens mij zijn er ook kleinere vormen. Ik moet er ook nog eens een kopen. Als je ze ergens vindt, laat het me dan svp weten.
    Ik heb geen shef kit gekocht. Zijn dat 2 rekjes boven elkaar? Ik ken het niet. Of dat handig is, kan ik zo dus niet beorrdelen.

    groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Marion,

      Bedankt voor je antwoord.
      Een stokbroodvorm is o.a. te koop bij de Zuidmolen in Groesbeek (online).
      Deze heeft gaatjes onderin; dus worden de stokbroden krokanter zegt de fabrikant van Patisse. Er is een vorm die plaats biedt voor 4 stokbroden.
      De shelf kit staat afgebeeld op de originele site van Brod&Taylor.
      Bij Ketex staat dit in bestelling. Ze verwachten dit midden/eind juli in huis te hebben. Ik kan me zo voorstellen als je zo'n extra rekje gebruikt, dat het dan handig is als je platte plastic dozen gebruikt en dan 2 boven elkaar voor b.v. desem, voordeeg of bulkrijs.
      Als je het rijzen van je brooddegen vergelijkt met de proofer en hoe je het voorheen deed, zie je dan veel verschil ook in het eindprodukt als het gebakken is?
      Groetjes,
      Ellen

      Verwijderen
  6. Hallo Ellen,

    Het rekje is blijkbaar nieuw. Ik vraag me af of het handig is omdat je er schalen op moet zetten als je broodjes laat rijzen. Dat probleem heb ik nu ook. De hoeveelheid broodjes wordt dan misschien wel erg klein? Je moet nl ruimte over houden om het rekje eruit te tillen.
    Zelf vind ik het eindresultaat wel beter. Als ik een nieuw brood uitprobeer, kan ik dat natuurlijk niet zeggen. Als je kijkt naar mijn eerste broden op dit blog en naar die van nu dan zie je erg veel verschil. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het rijzen. Ik heb ook bijgeleerd.

    Ge je hem kopen denk je?
    groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marion,

    Ik ben aan het overwegen om het rijskastje te kopen, maar ga niet over 1 nacht ijs omdat het toch een investering is.
    Vind het daarom heel fijn als ik ervaringen van andere (hobby) bakkers hierover kan lezen. Wat ik me in het algemeen nog afvroeg is als je van een gekneed deegstuk 2 broden zou vormen en er eentje in het rijskastje zet en eentje laat rijzen op kamertemperatuur, hoe de eindresultaten zijn. Het brood is dan op precies dezelfde manier gekneed en gevormd en dan het je een vergelijking 1:1. Wat is dan het verschil in rijstijd, smaak en eindprodukt.
    Ik weet niet of iemand dit al uitgeprobeerd heeft.

    Groetjes en succes met het vinden van een stokbroodvorm.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ellen,
    Dat weet ik ook niet. Ik zal nooit iemand aanraden iets te kopen. Dat moet iedereen zelf beslissen. Vraag je af, hoe tevreden je bent over het brood dat je nu bakt, of je het geld ervoor over hebt, wat het gemak er eventueel van is, hoe vaak je bakt etc.
    De temperatuur bij het rijsproces is belangrijk. Daarbij gebruik ik het ook voor het maken van voordeeg / poolish dat zich op een bepaalde temperatuur moet ontwikkelen en de hele nacht of langer moet staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je mijn andere methode al geprobeerd? Doe dat eens met je eigen brood. Maak er 2 en probeer het verschil uit.
      Veel succes met je beslissing.
      Marion

      Verwijderen
  9. Op hoeveel graden zet jij het rijskastje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt een beetje aan het soort deeg en de temperatuur van het deeg. Bij desembroden 28/29 graden graden. Bij gistbroden ( deeg vaak wat koeler ) 26/27 graden.

      Verwijderen
  10. Gertrude van den Berg8 januari 2017 om 14:30

    Hallo Marion,
    Ik heb bij bol.com zo'n rijskastje besteld en zit me nu af te vragen of het ook geschikt is voor bolletjes e.d. en hoe doe je dat? Dank je wel voor je reactie,
    Gertrude

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gertrude,
      Er past geen bakblik in het kastje. Ik doe de eerste rijs voor bolletjes in een grote kom in het kastje. Als de bolletjes klaar zijn op de bakplaat,dan leg ik een grote handdoek op het aanrecht, zet daarop de bakplaat en 2 mokken kokend heet water. Daaroverheen plaats ik dan een grote plastic bak. Ik meen dat ik ergens een foto daarvan op dit blog heb geplaatst. Bij mij werkt deze methode heel goed. Succes ermee.
      Marion

      Verwijderen
    2. Hallo Marion
      Er zouden nu schalen zijn voor broodjes op te leggen bij Ketex maar mogen die in de oven

      Verwijderen
    3. Hallo Marion
      Er zouden nu schalen zijn voor broodjes op te leggen bij Ketex maar mogen die in de oven

      Verwijderen
    4. Hallo Nadine,
      Geen idee. Ik heb ze nog nergens gezien. De schalen zullen dan wel niet erg groot zijn? Je moet ze immers ook nog uit het kastje kunnen tillen. Kan je helaas niet verder helpen.
      Marion

      Verwijderen