dinsdag 1 juli 2014

Kruimelvlaai met pudding

Als kind vond ik het feest als mijn moeder kruimelvlaai bakte. Mij ging het niet zo zeer om het eindresultaat, maar vooral om die heerlijke kruimels. Ik wierp me steevast op als kruimelmaker en friemelde zo lang met boter, suiker en meel totdat ik op mijn vingers getikt werd, want er verdwenen teveel kruimels in mijn mond.

Toen ik onlangs onverwacht bezoek kreeg en de diepvries leeg bleek, fietste ik snel naar de bakker. Daar kocht ik een kruimelvlaai, want die had ik al 'eeuwen' niet maar gehad.

Kruimelvlaai van de bakker
De vlaai was lekker, maar voor mijn smaak veel te zoet. Dus besloot ik zelf ook eens zo'n vlaai te bakken.

Wat heb je nodig en hoe maak je ze?

Ingrediënten voor het deeg ( op kamertemperatuur ):

250 gr bloem;
15 verse gist of 6 gr gedroogde gist;
90 - 95 gr volle melk ( ik had 85 gr melk en 10 gr water );
25 gr boter;
15 gr suiker;
½  ei ( 30 gr )
4 gr zout.

Werkwijze:

Doe alle ingrediënten ( m.u.v. het zout ) in de kom van de mixer en meng gedurende 2 minuten;
Voeg dan het zout toe en kneed het geheel tot een soepel deeg in circa 8 minuten. Indien je verse
   gist gebruikt: deze eerst verkruimelen in een kommetje en er wat lauwwarme melk overheen
   schenken en omroeren. Dat als eerste aan het meel toevoegen en de rest daarna;
Bol het deeg op en leg het in een ingevette kom en laat het circa 60 minuten rijzen ( verdubbelen ).

Ingrediënten voor de pudding:

300 gr volle melk; 
25 gr suiker;
25 gr custard.

Werkwijze ( ik maakte de pudding de avond voor het bakken van de vlaai ):

Doe de suiker en de custard in een kommetje en giet er wat melk bij;
Roer dit tot een glad papje;
Breng de rest van de melk aan de kook en giet dan de aangemaakte custard erbij;
Laat de pudding al roerend doorkoken, neem hem dan van het vuur af en giet de pudding in
  een schone kom;
Roer geregeld door, zodat er geen velletje op komt;
Als de pudding koud is dek je hem af met plasticfolie en zet hem tot gebruik weg.

Mijn kruimelvlaai

Ingrediënten voor de kruimels:

225 gr bloem;
140 gr boter ( gekoeld );
140 gr suiker.

Werkwijze voor de kruimels:

Snijd de boter in blokjes en doe die met de suiker en de bloem in een grote kom;
Vermeng alles goed en kneed kort door met de hand ( niet te lang want dan gaat het teveel
   plakken );
Verkruimel het mengsel met de vingers, dek af en zet weg.

De vlaai maken:

Vet een vlaaivorm  30 cm Ø in;
Druk voorzichtig de lucht uit het deeg en rol het uit tot een ronde lap die groter is dan de vorm;
Leg het deeg over de vorm, zet de rand op en rol het overtollige deeg met de deegrol weg;
Prik het deeg in met een vork en laat het nog rijzen op een warme plek tot het iets gezwollen is
  ( circa 10 minuten );
Verdeel de pudding over de bodem;
Strooi daar de kruimels over heen.

Bakken:

Verwarm de oven voor op 200°C en bak de vlaai op de onderste richel in 20 minuten gaar
  en bruin ( boven- en onderwarmte );
Laat de vlaai nog 5 minuten staan in de dichte oven;
Laat hem daarna even afkoelen in de vorm;
Neem hem uit de vorm en laat hem op een rooster volledig afkoelen.



Hoe smaakte hij en wat waren de verschillen tussen beide vlaaien?

We vonden de bodem van de eigen vlaai lekkerder dan die van de bakker. De hoeveelheid pudding op de mijne vonden we te weinig. Op beide vlaaien vonden we de pudding te stijf. De kruimels bovenop waren bij mijn vlaai niet alleen krokanter, maar smaakten ook veel lekkerder. Toch vond ik ook mijn vlaai nog wat aan de zoete kant.
Als ik de vlaai de volgende keer bak, kies ik voor 400 gr volle melk en 28 gram custard en neem ik 110 gr suiker voor de kruimels in plaats van 140 gram.
Voor ons is de keuze gemakkelijk: we kopen hem niet meer bij de bakker, want we vonden de zelf gebakken vlaai veel lekkerder.

Er was ook nog een heel groot verschil tussen de ingrediënten van de vlaai van de bakker en de mijne.
In die van de bakker zat ( letterlijk overgenomen van het etiket ):

Water, tarwebloem, suiker, botervet, suiker of sacharose, melkpoeder, plantaardig vet, fructose, ei, plantaardige olie, gist, dextrose, bakkerszout, invertsuikerstroop, plantaardige olie ( gehard ), tarwegluten, olie, sojabloem, aromatiserende bestanddelen, caramelstroop, weipoeder, zout, gist ( geïnactiveerde ),enzym,vitamine A, vitamine D3, melk, glucosestroop, startercultuur, melkeiwit, enzymen, tarwemoutbloem, gemodificeerd zetmeel ( E1414), rijsmiddel ( E 500 E450 ), emulgator ( E470a, E322, E472e, E481, E471, E472a ), draagstof ( E1520 ), aromaboter, mengsel, aroma, voedingszuur ( E330, E270, E 260 ), meelverbeteraar ( E920 ) Natuurlijk aroma vanille, verdikkingsmiddel ( E415 ), conserveermiddel ( E202 ), geleermiddel ( E450, E339 ), antioxidant ( E300 ).

In de mijne zat:

Tarwebloem; volle melk; roomboter; zout; gist; suiker; ei; custard ( bestaande uit maïszetmeel, zout, bèta caroteen en annatto, aroma ).
Een 1:1 vergelijking is niet helemaal eerlijk wat de ingrediënten betreft omdat ik niet weet of er in de roomboter, de volle melk ( van de boerderijwinkel ) en de gist die ik gebruikte nog stoffen zitten die niet op de verpakking staan. Daarbij wil ik ook opmerken dat niet alle E-nummers slecht zijn.

                                                           ©Marionskitchenstories

Bron: Vlaai en ander Limburgs gebak van Wil en Netty Engels – Geurts

4 opmerkingen:

  1. Wat zie je kruimelvlaaitje er lek-kur uit!! Heerlijk! En als ik dan die waslijst van overbodige ingrediënten in ogenschouw neem (wtf anti-oxydant??), dan kun je maar 1 conclusie hebben: wat je zelf maakt is altijd beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Marion,

    Ziet er weer super lekker uit. Als deze net zo lekker is als jouw rijstevlaai .....

    Ik ben benieuwd of je jouw opklapbare rijskastje al voldoende uitgetest hebt om er iets over te schrijven. Regelmatig lees ik hierover dat dit kastje niet goed in te stellen is op juiste temperatuur? Volgens beschrijving zou deze van 21 tot 40 graden in te stellen moeten zijn. Wat vind jij ervan?

    Bedankt alvast voor je antwoord en nog een fijne dag.

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede middag Ellen,
    Als je ze bakt, dan meer pudding maken en afhankelijk van hoe zoet je het wilt hebben wat minder suiker in de kruimels. Binnenkort schrijf ik een stukje over het rijskastje.

    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen