zondag 13 juli 2014

IJstaart met aardbeien ( zonder ijsmachine )

Gisteren hadden we een familiedag. Dat doen we minimaal een keer per jaar en naast eten en drinken ondernemen we dan ook gezamenlijk iets. Dit keer was ik aan de beurt om het te organiseren en dus werd er afgelopen week alleen maar gebakken en gekookt.



Een aantal recepten staan al op dit blog. Zo maakte ik Pane della Sicilia in een bruine variant en Koude schotel en bakte ik Amandeltulband van Rutger.
Maar er was meer: kruimelvlaai met abrikozen, appelcake naar een recept van Cees Holkamp en enkele andere broden ( recepten volgen nog ), maar de grote favoriet was deze ijstaart.



En omdat iedereen deze taart graag zelf wilde maken, begin ik vandaag met dit recept.



Wat heb je nodig?

  • 350 - 375 gr  bastognekoeken;
  • 120-130 gr boter;
  • 670 gr roomkaas ( ik gebruikte Monchou );
  • 1 blik gecondenseerde melk ( 397 gr van Friese vlag );
  • 250 gr slagroom 23% vet;
  • 280 gr aardbeien;
  • aardbeien om te garneren ( optioneel );
  • 11/2 eetlepel water ( 15 gr );
  • 2 eetlepels honing ( 30 gr ).

Om uit te proberen of de taart ook smaakte zoals ik ze in gedachten had, maakte ik naast de grote taart een kleintje, zodat we vooraf de proef op de som konden nemen. Nou dat viel niet tegen.



Hoe maak je ze?

  • Neem een groot vel bakpapier en klem dit tussen de springvorm;
  • Doe de bastognekoeken in een grote plastic zak en rol ze met de deegrol tot kruimels;
  • Strooi de kruimels op het bakpapier, maar houd een beetje over voor de garnering;
  • Smelt de boter in een pannetje;
  • Schenk de boter voorzichtig over de kruimels;
  • Snijd de aardbeien in tweeën en doe ze een pannetje met het water en de honing;
  • Breng dit aan de kook en laat 2 minuten koken;
  • Laat de aardbeien in een zeef uitlekken en houd het vocht apart;
  • Mix met de handmixer de roomkaas, gecondenseerde melk en slagroom door elkaar;
  • Schep voorzichtig de uitgelekte aardbeien erdoor en een beetje van het vocht;
  • Schenk de massa in de springvorm en strijk glad met een spatel of de bolle kant van een lepel;
  • Verdeel de aardbeien over de taart en druk ze er voorzichtig een beetje in ( optioneel );
  • Verdeel een deel van het aardbeienvocht tussen de aardbeien;
  • Bestrooi het geheel met de overgebleven bastognekruimels;
  • Zet de taart, afgedekt met plasticfolie in de diepvries.

Als je van heel zoet houdt, gebruik dan alle aardbeien-honingsap
Mijn springvorm is ∅ 27 cm




Neem de taart een half uur voor gebruik uit de diepvries. Verwijder naar circa 5 minuten de springvorm en het bakpapier en leg de taart op een platte schaal. Snijd er pas stukken van op het moment dat je het mes er goed 'in kunt zetten'. Het exacte moment is afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

                                                               ©Marionskitchenstories

Bron: deze taart is gemaakt naar het recept van Es Factory



1 opmerking:

  1. Oooh! Met aardbeien lijkt me ook heel lekker! Ga ik ook eens proberen. En leuk dat je hem ook gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen